Premium

Froukje: ‘Om door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig’

Het succesvolle boegbeeld van Generatie Z vertelt over de kracht van social, inspiratie en klimaatverandering. Is zij de nieuwe Bono?

Froukje: ‘Om door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig’
Foto: Willem de Kam

Singer-songwriter Froukje (19) werd vorig jaar al bestempeld als hét talent op Eurosonic Noorderslag. Haar nummer ‘Groter dan ik’, waarin ze zingt over haar zorgen over de gevolgen van klimaatverandering, sloeg in als een bom en is inmiddels meer dan 1,8 miljoen keer beluisterd op Spotify. Onlangs verscheen haar nieuw EP ‘Licht en donker’ en sloot ze een deal met het platenlabel Top Notch. Als aanstormend jeugdig boegbeeld van Generatie Z gaan haar songs over onderwerpen waar de jeugd van tegenwoordig zich mee bezighoudt. Een innovatie in muziekland?

 

Advertentie
advertisement
‘Ik ben niet de nieuwe Bono hoor’

Het leven

Froukje zegt dat haar songteksten gebaseerd zijn op haar eigen leven en de directe danwel indirecte gevolgen van de toch wel grote wereld om haar heen. Ze wil graag ‘het woord’ verkondigen als artiest maar schrijft niet om de wereld te willen veranderen. ‘We moeten nadenken over de toekomst, maar ik ben niet de nieuwe Bono hoor.’ 

Groter Dan Ik - Froukje (Prod. Jens van der Meij)

Kracht van social

Over haar doorbraak naar fame zegt ze dat ze denkt dat dat komt door de kracht van de social. ‘Ik werd door individuen onderling veel gedeeld en ging viral. Met online mond-tot- mondreclame kun je tegenwoordig als artiest al heel snel een verschil maken en succesvol worden.’ Daarbij geeft ze aan dat de hiërarchie zoals die vroeger in de muziekbranche bestond veranderd is, minder grijpbaar. ‘Om tegenwoordig door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig.’ 

Froukje: ‘Om door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig’
Froukje: ‘Om door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig’ Foto: Willem de Kam

Van Beatles tot Rage Against The Machine

Overal en nergens, zegt te, haalt Froukje haar inspiratie vandaan. ‘Ik luister naar leeftijdsgenoten, andere muzikanten en zie wat zij delen en waar ze zich mee bezighouden.’ Toch blijkt dat ze de geschiedenis van bands die baanbrekend waren goed op haar netvlies heeft staan. ‘Voorbeeld zijn voor mij wel The Beatles: niet zozeer als activisten met een doelstelling maar technisch muzikaal hebben ze natuurlijk wel een toon gezet. Maar toch ook bands als Rage Against The Machine maakten indruk. Zij kaartten echt misstanden aan op een meer activistische manier.’ 

Reclamemuziek

Froukje, die op Instagram Froknroll heet, geeft aan in navolging van artiesten als Typhoon en Snelle niets tegen het maken van reclamemuziek te hebben. Daar waar dat eerder misschien het afvoerputje was voor zingende woordkunstenaars, denkt ze dat dat nu niet meer geldt. ‘Misschien voelt het voor sommigen als het verkopen van de ziel, maar ik denk dat het een logische keuze is om geld te verdienen. Dat hoort ook bij het vak om in creatieve vrijheid te kunnen blijven doen wat je graag wil doen. Maar ik moet uiteraard  wel affiniteit hebben met het merk waarvoor ik een liedje schrijf.’

Froukje -Licht en donker

Froukje - Licht en Donker

On Stage

Ook was Froukje te zien in het nieuwe programma On Stage, waarvoor ze samen met Henny Vrienten een opname maakte. Kenmerkend wel, vertelt ze, weer in een studio. ‘Ik wil zo graag op een podium staan, want dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet zoveel meegemaakt door de coronacrisis. Ik wil de echte ervaring. Lowlands enzo.

Haar doel is creatief te blijven schrijven en als de teksten mensen in beweging brengen, dan is dat goed. ‘Mensen beroeren en bewegen met woorden en muziek waar ik zelf in geloof. Daarbij moet het wel leuk blijven om te luisteren. En dan hopelijk snel echt op het podium staan met veel publiek erbij.’

Froukje Veenstra is student aan Codarts Conservatorium. 3voor12 bestempelde haar als nummer 1 act op Noorderslag. Haar debuut-EP heeft meer dan 5 miljoen streams, daarnaast ontving ze van 3FM de ESNS Kickstart Award, een prijs die jaarlijks aan opkomende beloften wordt uitgereikt. De Volkskrant plaatste haar als nummer 2 in de lijst voor poptalent van het aankomende jaar.
Dit interview is ook gepubliceerd in de februari-editie van het vakmagazine Adformatie.

Lees ook:

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie