Premium

Game-maker Esmeé van ‘t Hoff vecht voor meer diversiteit in de gaming-industrie

TALENT SPOTTING | Van 't Hoff: 'Ik wil de gamingwereld die voornamelijk gedomineerd wordt door mannen, diverser maken.'

Dit jaar won game designer Esmeé van ’t Hoff (27) de inclusionprijs tijdens de Dutch Game Awards. Ze is er nogal bescheiden over. ‘Ik doe gewoon wat ik doe en dat is dat ik in deze gamingwereld die voornamelijk gedomineerd werd door mannen, diverser publiek een plek wil geven. Dit heb ik geprobeerd met mijn bijdrage aan Wholesome Games, een community van mensen die games maken waarin geen geweld voorkomt. Een genre dat tot voor kort nog onbekend was, maar enorm in opkomst is. Het zal je niet verbazen dat dit soort spellen vaker gemaakt worden door vrouwen, LGBTQ+ en POC ontwikkelaars.'

Vriendelijk en hoopgevend

'In mijn werk voor de community spoor ik iedereen aan die niet dezelfde kansen heeft gekregen of bescheiden zijn over hun kunnen, hun werk meer te showcasen en enthousiasmeer ik ze om naar gaming conferenties en events te gaan. Daarnaast erkende de jury mijn eigen werk. Al sinds het begin van mijn carrière maak ik spellen die er gezellig en kleurrijk uitzien en eerder vriendelijk en hoopgevend zijn dan gewelddadig. En deze games mogen ook serieus genomen worden!’

Intimiderend

Als kind al was Van ‘t Hoff altijd aan het tekenen. Haar creativiteit kwam tot verdere ontplooiing in de studie Game Art aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. ‘Eigenlijk wilde ik Game Development studeren, de programmeerrichting waar ik was aangenomen. Op de eerste schooldag zag ik dat ik de enige niet-man was. De meeste jongens hadden ook al een vooropleiding gedaan en al meer voorkennis. Best intimiderend. Ben toen overgestapt naar de richting Game Art waar de genderbalans beter was. Achteraf vind ik dat best jammer. Wat was er gebeurd als ik was gebleven? Ik wil daarom bijdragen aan een toekomst waarin niemand zich oncomfortabel hoeft te voelen in tech spaces, en in de gaming industrie zelf, om redenen die niets te maken hebben met hun vaardigheden en ervaring.

Insecten in de hoofdrol

Inmiddels is Van’t Hoff oprichter van Tidbits Play en is zij samen met mede-oprichter Isabelle Veenhof en een aantal freelancers bezig met het afronden van Tracks of Thought, het spel waar zij tijdens de pandemie mee startten. Van ’t Hoff: ‘We hebben hard gewerkt maar ook mazzel gehad. Tijdens corona kregen we via het stimuleringsfonds Digitale Cultuur een startsubsidie waarmee we het eerste prototype konden maken. Daarna hebben we een Amerikaanse publisher gevonden die het mogelijk maakt het spel af te ronden en te lanceren. Het is een spel met insecten in de hoofdrol die een treinreis maken, maar niet meer weten wat hun bestemming (in het leven) is. Jij moet ze helpen met hun – of beter gezegd, jouw eigen interne conflicten. Begin volgend jaar komt het spel op de markt op Steam dus voeg Tracks of Thought vooral toe aan je wenslijst, haha.’

Inner-kind

Over de vraag wat Van ’t Hoff zo mooi vindt aan gaming hoeft ze niet lang na te denken. ‘Ik kan altijd blijven spelen en ik geef andere volwassenen ook de kans om weer in connectie te zijn met hun inner-kind. Mensen die zich eerder niet aangetrokken voelden tot gamen vanwege het vaak gewelddadige karakter, nu wel kunnen verleiden tot spelen. Geweldig toch?’

En nu? Eerst Tracks of Thought afmaken, nadenken  over een nieuw spel en dan weer nieuwe dingen leren. Wil tóch graag nog die programmeercursus doen.’

Tracks of Thought
Scenes uit Tracks of Thought
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie