Premium

Marketingstrateeg Trix van der Vleuten debuteert met kinderboek

OUT OF OFFICE | Van der Vleuten: 'De boeken die ik mijn dochter voorlas hebben allemaal een jongen in de hoofdrol, dat kon anders.'

Trix van der Vleuten is head of global brands and marketing strategies bij Versuni, producent van onder meer stofzuigers, airfryers en koffiemakers. Naast haar meer dan full time baan speelde Van der Vleuten het klaar om in minder dan een jaar een kinderboek te schrijven. Vanaf deze maand ligt haar boek May for President in vele boekwinkels in binnen- en buitenland, zijn de avonturen van May ook gevat in een luisterboek en als e-book te downloaden. Het is tekenend voor de marketingstrateeg die niets half doet.

Het idee voor dit boek ontstond uit verbazing, maar vooral frustratie

Het idee voor dit boek ontstond uit verbazing, maar vooral frustratie. Van der Vleuten: ‘Ik heb drie kinderen, twee jongens van 10 en 8 en een meisje van 7 jaar oud. Ik merkte dat de boeken die ik mijn dochter voorlas allemaal een jongen in de hoofdrol hebben. Uiteraard las ik ook boeken waarin meisjes voorkomen, maar dat waren dan prinsessen of vriendinnetjes van het jongetje dat spannende avonturen beleeft en van alles voor elkaar krijgt. Dat vond ik wel heel bijzonder in deze tijd. Ik besloot er in te duiken en stuitte op een onderzoek dat aangaf dat in maar 7 procent van de verkochte kinderboeken een meisje het ‘hoofdpodium’ krijgt. Ongelofelijk toch?
 

Dit gegeven, in combinatie met de aankomende Amerikaanse verkiezingen, waar het Amerikaanse volk toen  - dat was in de herfstvakantie van vorig jaar – kon kiezen uit twee witte mannen van over gemiddelde leeftijd, deed mij doen besluiten een boek te schrijven over de avonturen van een stoer meisje dat president wil worden.’

Het laat zich raden dat je nogal wat discipline moet opbrengen om naast een drukke baan ook nog een kinderboek te schrijven. Van der Vleuten knikt: ‘Ik heb vanaf het moment dat ik besloot mijn plan tot uitvoer te brengen, ieder weekend, iedere vakantie en iedere avond besteed aan het boek. Die gedrevenheid en discipline zit in mij. Die heb ik nodig in mijn werk, maar heb ik ook geleerd toen ik op hoog niveau hockeyde en danste.’

En hoe ging dat proces? ‘Dat ging met vallen en opstaan. Ik heb nog nooit een boek geschreven en uitgegeven – want dat doe ik ook zelf – dus heb wel wat hulp gevraagd. Ik had bijvoorbeeld geen idee hoe dik een kinderboek van kinderen tussen 6 en 10 jaar ongeveer moest zijn en daarnaast kon ik ook wel wat hulp gebruiken bij de schrijfstijl. Die hulp vond ik bij redacteur Inge Marleen. Zij heeft veel kinderboeken geredigeerd en heeft ook bij de creatie van mijn boek scherp meegekeken en mij voorzien van goede feedback. Ook mijn eigen kinderen heb ik regelmatig geraadpleegd.’

OOk mijn eigen kinderen heb ik regelmatig geraadpleegd

Ben je tevreden over het resultaat? ‘Het was een intens proces, maar toen ik het boek eindelijk in handen had, was ik heel trots. Het was mijn doel om mijn eigen dochter een verhaal voor te kunnen lezen dat laat zien dat je als meisje net zoveel kunt bereiken als een jongen. Overigens wil ik ook dat mijn zoons dit ter harte nemen. Het is een boek geworden voor elk kind. Daarnaast wilde ik via May ook overbrengen dat niet altijd alles gelijk lukt, dat je soms te maken hebt met tegenslagen, maar dat als je je droom niet opgeeft en hulp vraagt, anderen betrekt in je plan, je veel kunt bereiken. Ik denk dat al die facetten in dit boek op een mooie manier zijn samengekomen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie