Genootschap Hoofdredacteuren vindt aanstelling Jildou van der Bijl als hoofdredacteur Hema ‘schadelijk voor journalistiek’

Het roept het warenhuis ‘dringend’ op de functietitel niet langer te gebruiken.

Jildou van der Bijl (l) met Linda de Mol tijdens de lancering van Linda TV
Foto ANP Kippa, Bas Czerwinski
- Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren roept Hema ‘dringend’ op de nieuwe functietitel van hoofdredacteur voor Jildou van der Bijl niet langer te gebruiken. Verwatering van het gebruik ervan zou de journalistiek schaden.
 
- Hema heeft laten weten dat de titel hoofdredacteur in het communicatievak vaker wordt gebruikt voor niet-journalistiek onafhankelijk media, bijvoorbeeld personeelsbladen of relatiemagazines. Het past de functietitel niet aan.


Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren is ‘onaangenaam verrast’ door de aanstelling van Jildou van der Bijl tot hoofdredacteur op de afdeling marketing en communicatie van Hema.

In een brief aan Hema-ceo Saskia Egas Reparaz schrijft het genootschap het onverstandig en ‘schadelijk voor de journalistiek’ te vinden dat een commercieel bedrijf als Hema de functietitel hoofdredacteur heeft ingevoerd.

Het gebruik ervan ‘binnen een commerciële context wekt verwarring bij het publiek en kan worden gebruikt tegen de journalistiek’, schrijft Corine de Vries, voorzitter van het genootschap. ‘Ik wil daarbij benadrukken dat journalisten al regelmatig worden gezien als verlengstuk van de overheid of van grote bedrijven, of dat ze daarvan worden beschuldigd. Wij zien dat terug op sociale media en in reacties die we als redacties op onze publicaties krijgen.’

Het genootschap roept Hema ‘dringend’ op de term hoofdredacteur niet langer te gebruiken.

Speciaal gecreëerd

De aanstelling van Jildou van der Bijl, voormalig hoofdredacteur en creatief directeur van Linda, bij Hema werd maandag bekendgemaakt. Het warenhuis heeft de functie hoofdredacteur speciaal voor haar in het leven geroepen.

Van der Bijl, die er verantwoordelijk wordt voor ‘de ontwikkeling en optimalisatie van content voor de eigen Hema-kanalen’ was juist blij dat dit gebeurde. ‘Door het creëren van de nieuwe functie van hoofdredacteur, laat Hema zien dat ze storytelling serieus neemt’, zei ze.

Het Genootschap van Hoofdredacteuren schrijft dat storytelling ‘een interessante vorm is om mensen te boeien, ook in de reclame en marketing. Wij zijn ervan overtuigd dat het zeker niet uw opzet is de journalistiek te schaden en dat ook de Hema een bloeiende, sterke en onafhankelijke journalistiek cruciaal acht.’

In een vergelijkbare zaak twee jaar geleden besloot de gemeente Almere wel af te zien van het voeren van de titel hoofdredacteur na protest van de hoofdredacteuren. Hema lijkt daar niet toe bereid.

Hema laat naam intact

Yvette Moll, de corporate communications director van Hema, schrijft in een antwoord dat de naam hoofdredacteur vaak wordt gebruikt binnen het communicatievak, bijvoorbeeld voor personeelsbladen of relatiemagazines, die ook niet journalistiek onafhankelijk zijn.

De functienaam van Van der Bijl is gekozen 'om duidelijk te maken dat Jildou zich gaat richten op het vertellen van de verhalen over Hema, via onze eigen kanalen. Je zou de rol van Jildou ook kunnen omschrijven als creative director/chief storyteller van alle eigen uitingen'.

De naam van hoofdredacteur wordt volgens Moll niet extern gebruikt in de magazines van Hema. Bovendien 'zal altijd meer dan duidelijk zijn dat de magazines en alle andere uitingen via onze kanalen Hema als afzender hebben en het dus geen onafhankelijke journalistieke producties zijn'. 

De teksten van beide brieven zijn hieronder te lezen: 

Brief van het Genootschap van Hoofdredacteuren:
 
Geachte Saskia Egas Reparaz,
 
Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren heeft zich de afgelopen jaren steeds intensiever moeten inspannen om de belangen van de onafhankelijke en pluriforme journalistiek in Nederland te beschermen en te versterken. Ongefundeerde beschuldigingen en pogingen de journalistiek in een kwaad daglicht te stellen, zijn aan de orde van de dag. Voor individuele journalisten gaat dit helaas steeds vaker gepaard met intimidatie, bedreigingen of zelfs geweld.
 
Tegen deze achtergrond was het Genootschap onaangenaam verrast over uw een besluit een hoofdredacteur aan te stellen op de marketingafdeling van de Hema.
 
De pluriforme en onafhankelijke journalistiek is een fundament van onze democratie, waarbij de hoofdredacteur als leider van een redactie niet alleen eindverantwoordelijk is voor de gepubliceerde content, maar te allen tijde ook de onafhankelijkheid van zijn redactie dient te beschermen en uit te dragen. De journalistiek controleert de macht en ook het bedrijfsleven, stelt misstanden aan de orde en agendeert relevante ontwikkelingen.
 
Juist vanuit dit perspectief achten wij het onverstandig dat u als commercieel bedrijf de functietitel hoofdredacteur heeft ingevoerd, terwijl het hier overduidelijk gaat om een rol op uw afdeling marketing en communicatie. Het gebruik van de functietitel hoofdredacteur binnen een commerciële context wekt verwarring bij het publiek en kan worden gebruikt tegen de journalistiek. Ik wil daarbij benadrukken dat journalisten al regelmatig worden gezien als verlengstuk van de overheid of van grote bedrijven, of dat ze daarvan worden beschuldigd. Wij zien dat terug op sociale media en in reacties die we als redacties op onze publicaties krijgen. Als een commercieel bedrijf als de Hema dan zelf terminologie gaat gebruiken die in onze samenleving staat voor kernwaarden van de onafhankelijke journalistiek, dan is dat schadelijk voor de journalistiek.
 
Wij verzoeken u dan ook dringend de term hoofdredacteur niet langer te gebruiken.
 
Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren heeft er daarbij alle begrip voor dat u nieuwe manieren zoekt om uw klanten te bereiken, en dat storytelling een interessante vorm is om mensen te boeien, ook in de reclame en marketing. Wij zijn ervan overtuigd dat het zeker niet uw opzet is de journalistiek te schaden en dat ook de Hema een bloeiende, sterke en onafhankelijke journalistiek cruciaal acht.
 
Wij hopen dat u begrip hebt voor onze benadering en dat u voor een andere functietitel kiest.
 
Wij zijn beschikbaar voor een nadere toelichting op bovenstaand verzoek.
 
Binnen het Genootschap is het een goede gewoonte om transparant te zijn richting de leden. Wij zullen dit schrijven daarom met de leden delen.
 
Met vriendelijke groet, namens het bestuur van het Genootschap,
 
Corine de Vries
Voorzitter

 

 

Brief Hema
 
Beste Corine,
 
We ontvingen jouw brief aan onze ceo Saskia Egas Reparaz. Namens HEMA wil ik er graag op reageren. Zoals je zelf ook al schrijft, is het zeker niet de opzet van HEMA de journalistiek te schaden en ook wij achten een bloeiende, sterke en onafhankelijke journalistiek cruciaal.
 
De naam hoofdredacteur wordt ook vaak gebruikt binnen het communicatievak, bijvoorbeeld voor personeelsbladen of relatiemagazines, die ook niet journalistiek onafhankelijk zijn. We hebben in het geval van deze nieuwe rol voor de functienaam hoofdredacteur gekozen om duidelijk te maken dat Jildou zich gaat richten op het vertellen van de verhalen over HEMA, via onze eigen kanalen. Je zou de rol van Jildou ook kunnen omschrijven als creative director/chief storyteller van alle eigen uitingen van HEMA, waarbij zij o.a. verantwoordelijk wordt voor de inhoud van een aantal magazines voor klanten met verhalen over HEMA. Het zal altijd meer dan duidelijk zijn dat de magazines en alle andere uitingen via onze kanalen HEMA als afzender hebben en het dus geen onafhankelijke journalistieke producties zijn. De naam hoofdredacteur zal ook niet extern gebruikt worden in die magazines.
 
Het persbericht over haar komst, dat overigens alleen naar marketing & communicatie vakmedia is verstuurd, heeft als doel om aan vakgenoten te laten zien dat HEMA met het aantrekken van Jildou (voormalig hoofdredacteur van Linda.) ervoor kiest storytelling een belangrijke positie te geven in haar uitingen.
 
Mag ik er van uit gaan dat je ons antwoord ook deelt met jullie leden?
 
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
 
Yvette Moll
Corporate Communications Director

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie