Premium

Sabine Bijleveld (De Correspondent): ‘Maatschappelijke betrokkenheid vind ik belangrijk'

Een interview met Bijleveld, net gestart als algemeen directeur van De Correspondent. Eerder werkte ze bij bureaus als Adeptiv en Publicis.

Sabine Bijleveld
Foto: Mathijs Hanenkamp

Sabine Bijleveld werkte onder meer voor Publicis Groep Nederland en later Adeptiv. Daar zwaaide ze in oktober af als ceo om een sabbatical te houden. Een sabbatical dat korter duurde dan verwacht, want op 1 februari is Bijleveld gestart als algemeen directeur van De Correspondent. 

‘Ik was eigenlijk van plan om een behoorlijke tijd niets te doen. Dat heb ik gedaan en beviel erg goed, maar ik zag deze vacature voorbijkomen en vond het zo’n mooie baan dat ik dacht: hier moet ik mee aan de slag. En dat heb ik gedaan’, vertelt Bijleveld via de telefoon op haar eerste werkdag voor De Correspondent. Ze was van plan om langer een sabbatical te houden, maar benadrukt meermaals dat ze staat te popelen om de handen uit de mouwen te steken bij het journalistieke online platform. ‘In vier maanden kun je heerlijk lanterfanten maar nu is het weer tijd om vol energie aan de slag te gaan’.

Maatschappelijke betrokkenheid

De overstap van de marketingwereld naar de journalistiek ziet Bijleveld als een logische volgende stap. In 2018 maakte ze samen met Enzo van Steenbergen een documentaire (Ons Leven Voltooid) voor het NRC over een bevriend stel dat samen euthanasie kreeg. En ze doet al jaren vrijwilligerswerk voor Nederlandse social enterprises en NGO’s zoals A Beautiful Story en Social Enterprise, die ze adviseert over hun groei en professionalisering.

‘In de tijd dat ik bij Adeptiv weg was, heb ik erover nagedacht dat ik dit (maatschappelijk adviseren, red.) het liefst wil combineren met mijn baan. Ik wilde graag maatschappelijke betrokkenheid in een baan vinden. Waarbij ik wat ik heb geleerd en wat ik heb gedaan mee kan nemen in het bedrijf waar ik zou gaan werken. Daarom vond ik de vacature van De Correspondent zo interessant: zij hebben de missie om mensen meer maatschappelijk betrokken te krijgen en proberen zo ook de publieke opinie te laten kantelen door veel meer achtergronden bij het nieuws te geven.’

Een commercieel oog

‘Ik denk dat ook bij een organisatie als De Correspondent het belangrijk is dat er met een commercieel oog gekeken wordt naar het bedrijf en naar de markt. Want wij zijn natuurlijk een onafhankelijk platform, we bestaan omdat we zoveel leden hebben (meer dan zeventigduizend, red.).’ Aan Bijleveld de opdracht om De Correspondent ‘nog groter, invloedrijker en succesvoller te laten worden’, schrijft oprichter Rob Wijnberg.

Bijleveld wil kijken hoe de organisatie ‘een nog groter bereik kan krijgen, zodat meer mensen onze artikelen lezen, onze podcasts luisteren en onze boeken lezen.’ Ze vervolgt: ‘daarin zie ik de combinatie van wat ik heb gedaan in zowel mijn reguliere werk als in mijn advieswerk voor sociale ondernemingen en NGO’s. Dat komt eigenlijk perfect bij elkaar.’

Vrijwilligerswerk blijven doen

Haar fulltime baan bij van De Correspondent verandert niets aan haar vrijwilligerswerk, geeft Bijleveld aan. ‘Ik doe dat graag en met liefde en het geeft mij ook nieuwe inzichten, want je leert er zelf ook van. Ik denk dat De Correspondent er ook profijt van heeft dat ik als algemeen directeur een zo breed mogelijk beeld heb.’ Of de baan en het vrijwilligerswerk te combineren zijn? ‘Dat zal prima gaan. Ik ben gewend uit het vak waar ik vandaan kom om heel hard te werken en dat gebeurt gelukkig ook in de journalistiek. De werkdagen zijn niet van negen tot vijf, ik kan flexibel werken. Het gaat erom dat ik de klus klaar en De Correspondent de volgende fase in help.’

Eerst luisteren

Hoe ze dat gaat doen, houdt ze nog even voor zich. Gevraagd of Bijleveld een tipje van de sluier kan oplichten, antwoordt ze: ‘Ik denk dat het vooral belangrijk is om deze periode te gebruiken om goed te luisteren, met mensen binnen en buiten het bedrijf. En ik heb zeker allerlei ideeën en dromen, maar ik denk dat het verstandig is om eerst mijn mening daar goed over te scherpen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie