YIM talent van het jaar Charelle Uhlenbeck: 'Er ligt een uitdaging in doorstroom van talent'

Charelle Uhlenbeck (Dentsu Aegis Network) is YIM talent van het jaar. Over haar case, talentontwikkeling en trends.

Om YIM talent van het jaar te worden, moest je vorige week meedoen aan een case voor Subweb en die presenteren. Wat hield die case in?

Yf Brodala van Sunwebgroup vertelde ons over de impact van corona op zijn business en op de consument. Naast een beperkt mediabudget en de extra focus op een aantal specifieke bestemmingen, kwam in de briefing sterk naar voren dat Sunweb het vertrouwen wilde terugwinnen van de consument voor hun vakantiereizen in deze rumoerige tijd.

En wat was jouw winnende plan?

Om dit te verwezenlijken, is het belangrijk dat Sunweb zijn verhaal kan vertellen. Dat kan door de ogen van de Sunweb-klant die door de jaren heen bij elke crisis (denk bijvoorbeeld aan de tsunami in 2004) altijd is opgevangen door het bedrijf. Ook nu weer in deze coronatijd.

"Sunweb is er altijd voor de klanten geweest en zal er altijd voor hen zijn." Dat was de boodschap in mijn plan en dat is waar ze voor staan. Natuurlijk was het ook belangrijk om de juiste keuzes te maken voor de mediamix. Ik heb er voor gekozen om een bijna volledig digitale strategie toe te passen om naast het overbrengen van het verhaal ook boekingen voor Sunweb te realiseren. 

Wordt er ook daadwerkelijk iets met je plan gedaan?

Dat is nog niet bekend. Sunweb stond zeker achter mijn idee en ze zijn het op dit moment intern aan het bespreken. Mocht het idee enthousiast ontvangen worden, dan lijkt het mij fantastisch om verder met Sunweb samen te werken, zodat dit idee omgetoverd kan worden in een echte campagne.

Hoe belangrijk is het voor jou om deze prijs als YIM talent te winnen?

Zeer belangrijk! Dit motiveert mij om mezelf te blijven ontwikkelen. Daarnaast denk ik dat de gehele workshop erg belangrijk is voor jonge mediaprofessionals. Naast het feit dat je onder tijdsdruk leert om een goed doordacht plan neer te zetten, word je gestimuleerd te netwerken met andere mediatalenten (en de jury) en leer je een goede presentatie neer te zetten. Een energieke en uitdagende leeromgeving dus.

Is er genoeg doorstroom van talent in het (media)vak?

Er ligt een uitdaging om jong talent meer perspectief te bieden. Je ziet een groot verloop in de in- en uitstroom van jongeren bij bedrijven en bureaus, omdat er niet genoeg kansen zijn geboden die ze elders wel vinden. Of omdat ze een mentor of uitdaging missen. Of ze krijgen erkenning en doen ervaring op, maar kunnen elders meer verdienen. Hierdoor is het voor talenten vaak zoeken naar een plek waar ze volledig tot hun recht komen.

Welke belangrijke trend in media/marcom kan jij als social advertising consultant benoemen?

Cookieless future en automatisering, Hoe gaan we ermee om als we dadelijk geen pixel of floodlight data mogen gebruiken? Er zijn bijvoorbeeld binnen Facebook organische mogelijkheden om een shop op te zetten waarbij de path-to-purchase (van oriëntatie tot aankoop) binnen de social omgeving wordt gehouden. Hoe zal ons werk veranderen door automatisering en waar komt onze focus te liggen?

Er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen aan de knoppen draaien: handelingen die op dit moment steeds meer worden geautomatiseerd. Naast het bieden van strategisch advies is goede automatisering binnen en tussen kanalen erg van belang om holistische inzichten te genereren en strategisch advies beter te onderbouwen. Daarnaast maakt het ons werk natuurlijk een stuk gemakkelijker, sneller en leuker.

Volg je de discussie (in met name de VS) rond merken die hun budgetten tijdelijk terugtrekken van met name Facebook?

Ik sta volledig achter de Black Lives Matter beweging en wat ze willen bereiken. Wij als media-adviseur kunnen hier ook een rol in spelen en de dialoog zoeken met adverteerder en publisher. Ons vak kan inclusiever en het moet niet bij een eenmalige actie blijven, maar echte verandering teweeg brengen.  

Ik denk niet dat tijdelijk stoppen met adverteren op Facebook of social veel impact heeft. De gevolgen hiervan zijn vaak niet duidelijk of juist te kleinschalig. De wijze waarop deze discussie wordt gevoerd, kan groter of anders. Hate speech is veel breder dan alleen Facebook en Instagram en dat moeten we ons goed realiseren.

Daarnaast ligt Facebook al langer onder een vergrootglas en onderneemt daarop actie. Facebook is veel bewuster met het aanscherpen van de regels en algoritmes dan andere platformen.

Charelle Uhlenbeck (27) werkt ruim 2,5 jaar bij Dentsu Aegis Network (DAN). Ze begon in het social advertising team en maakt nu deel uit van het paid media team. 'Mijn specialisme is social advertising consultancy, maar ik houd mezelf ook steeds meer bezig met andere disciplines zoals programmatic, display en video. Volledig digitaal dus. Feed management en creative automation binnen de (social) channels vind ik ook interessant.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie