6 manieren om je website mobiel te maken

Mobile SEO is hot — en terecht. Het aantal mobiele zoekopdrachten is sinds 2010 met 400% (!) gestegen en maar liefst 53% van de smartphone gebruikers doet wel eens een aankoop naar aanleiding van zo’n zoekopdracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoog tijd om het ijzer te smeden dus. Maar hoe? Deze week bespreken we zes manieren om je website mobiel te maken inclusief de voordelen en nadelen voor zoekmachine-optimalisatie.

1. Responsive design met dezelfde URL en prefereren responsive design: templates die zich aanpassen aan hetapparaat waarmee bezoekers je website begluren. Je website stuurt dezelfde HTML naar smartphones en desktops en schaalt je template met CSS media queries.

Voordelen:

- Alle linkwaarde stroomt naar één URL, wat beter is voor je (mobile) SEO.

- Je loopt geen risico op duplicate content.
- Bedrijven die dezelfde content willen tonen aan desktop bezoekers en mobiele bezoekers, hoeven hun - content slechts eenmaal in hun CMS te gieten.
- Je hoeft geen redirects te implementeren.

Nadelen:

- Zoekintenties van mobiele zoekopdrachten verschillen soms van desktop zoekopdrachten en iedere zoekintentie vereist andere content.
- Mobiele websites toveren teksten van desktop websites vaak om in enorme tekstblokken, die bezoekers de stuipen op het lijf jagen.

Uitvoering:

Schakel een front-end developer in: iemand die je website vormgeeft én programmeert in HTML, CSS, Javascript etc. Koop een responsive design bij een webbouwer of online aanbieder van themes zoals. Pluk een gratis template (zoals ) van het web.

2. Responsive design met dezelfde URL en dynamic serving

Een responsive design etaleert enkel een ander design. Geen andere content. In het verlengde ligt dynamic serving. Hiermee stuur je vanaf dezelfde URL ook verschillende HTML naar desktops en smartphones of gebruik je client-side JavaScript om de HTML te wijzigen. Je kunt je content dus aanpassen per apparaat.

Voordelen:

- Alle linkwaarde stroomt naar één URL, wat beter is voor (mobile) SEO.
- Je loopt geen risico op duplicate content.
- Je kunt een responsive design toepassen en toch andere content presenteren aan mobiele bezoekers — zo creëer je een betere gebruikerservaring.
- Google en Bing zien het tonen van verschillende content op dezelfde URL aan verschillende apparaten niet als . Je riskeert dus geen penalty of ban van zoekmachines.

Nadelen:

- Je moet twee verschillende versies van dezelfde pagina creëren en invoeren.
- Ik citeer mijn SEO-collega Robbert van Ekris: “Als ik tijdens mijn werk een interessant artikel tegenkom dat ik in de trein wil lezen, dan wil ik juist niet dat die website andere content toont op mijn smartphone.” Klinkt logisch.

Uitvoering:

Voeg een toe aan je server response en Google crawlt automatisch de desktop en mobiele versie van je URL’s.

3. Desktop website met dezelfde URL

Je kunt ook gewoon de desktop versie van je huidige website behouden.

Voordelen:

- Je hoeft niks te doen, dus het scheelt tijd, geld en energie.

- Verrassend veel mensen geven nog de voorkeur aan desktop websites — ook op mobiele apparaten. Ik verwacht wel dat deze groep steeds kleiner wordt naarmate mobiele websites zich verder ontwikkelen en steeds beter aansluiten bij de wensen van gebruikers.

Nadelen:

- Desktop websites zijn vaak niet gebruiksvriendelijk: je moet meer dan drie seconden wachten totdat een website geladen is, veel inzoomen en schuiven, en klikken op links die zo klein zijn dat je na drie pogingen niet meer je wijsvinger wilt uitsteken maar je middelvinger.

- Een slechte gebruikerservaring kost klanten. Uit onderzoek van Compuware 2011 blijkt dat 40% van de respondenten direct na een slechte mobiele ervaring de website van de concurrent bezoekt. Oei!

Uitvoering:

(n.v.t.)

4. Mobiele website met dezelfde URL

Je kunt je website mobiel maken met online tools en templates. Een goed voorbeeld is. Deze plugin voor WordPress zet je desktop website om in een ‘App’-design, dat geschikt is voor alle mobiele apparaten.

Voordelen:

- Het is gratis.

- Je maakt je mobiele website zelf en hebt geen front-end developer nodig.

Nadelen:

- Mobiele websites krijgen soms een compleet andere look-and-feel, omdat de opmaak afwijkt van je desktop website.

Uitvoering:

Ga naar bijvoorbeeld en volg de instructies.

5. Mobiele website met een andere URL

Je kunt een mobiele website maken en plaatsen op een subdomein (m.voorbeeld.nl,mobiel.voorbeeld.nl), een directory (www.voorbeeld.nl/m/) of een domein met een mobiele domeinextensie (www.voorbeeld.mobi).

Voordelen:

- Je kunt je content geheel afstemmen op het zoekgedrag en de zoekintentie van mobiele gebruikers — inderdaad, net als met dynamic serving.
- Je creëert een betere gebruikerservaring.

Nadelen:

- Je moet twee verschillende versies van dezelfde pagina creëren en invoeren.
- Je moet later waarschijnlijk ook subdomeinen aanmaken voor alle toekomstige apparaten: tv.domein.nl, car.domein.nl etc. Hetzelfde geldt voor directories en domeinextensies.
- Je krijgt te maken met duplicate content wanneer de niet werkt of ontbreekt en Google zowel je desktop website als mobiele website indexeert. Deze software detecteert welk besturingssysteem je bezoeker gebruikt en bepaalt op basis daarvan welke website je bezoeker te zien krijgt.
- Je moet je user agent detection up-to-date houden.
- Mobiele websites krijgen soms een compleet andere look-and-feel, omdat de opmaak afwijkt van je desktop website.
- Deze methode heeft geen toegevoegde waarde voor je mobile SEO.
- Mobiele URL’s bezitten zelf vaak weinig linkpopulariteit (PageRank) — je moet dus ook linkbuilden voor je mobiele URL’s.
- Je moet een aparte mobiele sitemap opgeven in Google Webmaster Tools.

Uitvoering:

Implementeer user agent detection, zodat je website de juiste pagina’s toont aan gebruikers van desktops, smartphones en feature phones. Hoe? Gebruik bijvoorbeeld de WordPress-plugin . Of schakel een front-end developer in. Plant een in de van je smartphone pagina’s en een in de van je feature phone pagina’s, zodat Google ze kan herkennen. (Google heeft: eentje voor smartphones en eentje voor feature phones.) Plaats in de van je desktop pagina’s: eentje naar je smartphone pagina en eentje naar je feature phone pagina.

6. Mobiele website op andermans domein

Je kunt tenslotte ook een mobiele website maken op een third party site. Goede voorbeelden van zulke websites zijn , en .

Voordelen:

- Je maakt je mobiele website zelf met de mobile website builder van de third party en hebt geen front-end developer nodig.

Nadelen:

- Je moet twee verschillende versies van dezelfde pagina creëren en invoeren.

- Je bent afhankelijk van de (soms beperkte) functionaliteiten en flexibiliteit van de third party.

Uitvoering:

- Ga naar één van de third party sites en volg de instructies.

Oké, en de winnaar is: (tromgeroffel)

Deze oplossing biedt wel de voordelen en niet de nadelen van alle andere opties: je
behoudt dezelfde look-and-feel, loodst alle linkwaarde naar één URL, loopt geen risico op duplicate content en hoeft niet te knutselen met tags en user agent detection.

De enige vraag die je jezelf moet stellen is: wil je dat je mobiele content afwijkt van je
desktop content? Nee? Ga dan voor responsive design zónder dynamic serving. Ja? Kies dan voor responsive design mét dynamic serving.

Heb je geen idee hoe je huidige website überhaupt oogt op een smartphone en tablet?
Ga naar , vul je URL in, klik op GO, selecteer een tablet of smartphone en je ontdekt hoe mobiele bezoekers je website zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie