Deze webshops genereren de meeste online buzz in 2018

Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches.

Foto: Tech in Asia (www.techinasia.com)

Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. In deze eerste editie van 2018 kijken we naar webshops. Welke e-commercespelers zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.

De top 10 meest besproken webshops

Voor het tweede jaar op rij voert bol.com de top 10 aan. De hoogste nieuwe binnenkomer is de Nederlandse bloemenservice Bloomon en consumenten zijn het meest positief over Bloomon en Fonq.

De top 10 met bijbehorende scores:

  1. Bol.com (61)
  2. Amazon (57)
  3. Wehkamp (55)
  4. Bloomon.nl(54)
  5. Fonq (53)
  6. Zalando (52)
  7. Media Markt (51)
  8. Coolblue (50)
  9. Greetz.nl (49)
  10. AliExpress (48)

Black Friday en Cyber Monday veroveren Nederland

We kunnen er niet meer omheen: Black Friday en Cyber Monday waaien over vanuit de Verenigde Staten. In Nederland zijn Black Friday en Cyber Monday sinds 2016 steeds meer in opkomst. Ook dit jaar lijkt er geen ontkomen meer aan: we shoppen massaal voor de beste deals, óók online. Uit resultaten van IDEAL blijkt zelfs dat op Black Friday 2018 een nieuw record van 3,5 miljoen transacties werd gehaald. Van alle tien de webshops, scoort MediaMarkt in november 2018 het hoogste volume in combinatie met Black Friday, gevolgd door Amazon en bol.com.

Black Friday

Toch gaan zulke grootse momenten soms ook gepaard met onvoorziene berichtgeving rondom merken, die impact kunnen hebben op jouw online reputatie. Zo werden er in heel europa protesten gehouden door Amazon-medewerkers tegen inhumane werkomstandigheden, waarover invloedrijke media als Business Insider over schrijven. Ook liggen deals van webshops onder de loep bij organisaties als de Consumentenbond, die onderzoek doen naar prijsverhogingen voorafgaand aan kortingsacties.

‘Deze voorbeelden laten zien dat het als bedrijf van belang is om te luisteren naar al je stakeholders en hun belangen. Zeker in dit tijdperk waarin de impact van (social) media op reputatie steeds groter wordt is het nodig om te weten wat de impact is van dit soort acties en campagnes. We zien op reputatiegebied een duidelijke shift waarbij zaken als transparantie, ethisch en fair handelen en een positieve invloed op de maatschappij steeds belangrijker worden. De verbindende factor hierin is vertrouwen. Bedrijven komen niet meer weg met zeggen dat ze aandacht besteden aan werkgeverschap, MVO of eerlijke prijzen. Ze moeten het bewijs leveren en hun beloftes nakomen. Oftewel: practice what you preach’, aldus reputatiespecialist Carina Dusseldorp.

Bepaal jouw kortingsacties zorgvuldig

Nederlanders zijn en blijven koopjesjagers. We zijn gek op korting, maar willen als consument niet het idee hebben structureel te veel te betalen wanneer we té vaak kortingen krijgen. Het is dan ook zaak om het juiste moment te kiezen voor acties en deals.

Naast de algemene momenten om kortingen en aanbiedingen de wereld in te slingeren, zoals rondom de feestdagen of op dagen als Black Friday, is het ook zaak om te kijken wanneer de concurrenten acties en deals naar buiten brengen. Enerzijds om de prijzen van de concurrenten in de gaten te houden, bijvoorbeeld wanneer je een prijsgarantie afgeeft, óf om juist op een ander moment goede deals te communiceren en zo op andere momenten de verkoop van jouw producten te verhogen.

Deals & acties

Een vergelijking met concurrenten geeft al snel een goed overzicht van de acties en deals die de concurrenten verspreid over de tijd uitzetten. Kies je voor een alternatieve actieweek in dezelfde periode, of spring je als webshop juist in het gat tussen bepaalde actieperiodes van concurrenten in?

E-commerce in 2019: virtual reality, voice en chatbots

De wereld van e-commerce is volop in ontwikkeling. Voor 2019 zullen trends als virtual reality, spraakgestuurd shoppen en toepassing van chatbots steeds meer een plek krijgen in het landschap. Voorbeelden van Virtual Reality zien we steeds vaker terug in de praktijk. Het virtueel neerzetten van een bank in je woonkamer of het passen van een bril die je online koopt zijn niet meer ondenkbaar. Zeker voor online aankopen kan virtual reality bijdragen aan het managen van verwachtingen bij de consument en daarmee het terugdringen van retourzendingen.

Daar waar spraakgestuurd shoppen in Nederland nog in de kinderschoenen staat, maar waar in 2019 enorm veel potentie ligt, hebben chatbots al wel een plek in het landschap veroverd. Ze ondersteunen bij sales en marketing, zoals chatbot Cupido van bol.com die werd gelanceerd voor valentijnsdag 2018, of helpen op het gebied van klantenservice. De eerste succesverhalen zijn al bekend: succesvolle toepassing van chatbots leidt tot een verhoogde conversie, verhoging van klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid én een daling in de kosten.

Zien we jouw toepassingen in 2019 terug via Adformatie?

E-commerce trends

Over dit onderzoek

De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.

Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende webshops meegenomen: Bol.com, Zalando, Coolblue, Wehkamp, Amazon, Van Dijk Educatie, Otto.nl, Bonprix.nl, Asos.com, Fonq.nl, Albert Heijn Online, H&M, MediaMarkt, AliExpress, Home24, VidaXL.nl, Kijkshop.nl, Drogisterij.net, Deweegschaal.nl, Topparfumerie.nl, Conrad, Greetz.nl, Bloomon.nl en eBay.

Tekst: Linsey Jepma (OBI4wan)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie