Liveblog WK: De KNVB-bobo's en het One Love-statement

LIVEBLOG WK | Adformatie houdt je op de hoogte van het laatste marketing- en communicatienieuws rondom het WK Voetbal in Qatar.

WK 2022: wat doen de merken?
Foto: Twitter-account Hadja Lahbib
29 NOVEMBER

Is het een goede keuze dat de KNVB-bobo's alleen een speldje dragen in Qatar?

Nederland bedacht de OneLove-aanvoerdersband, en het symbool van tolerantie werd ondanks een verbod op het voetbalveld in  Qatar overgenomen door onder anderen de ministers van Duitsland en Belgie, die hem omhadden op de tribune, gezeten naast Fifa-baas Gianni Infantino.

KNVB zelf, de initiator van OneLove-band, gaan dat niet doen. Gijs de Jong, secretaris-generaal van de Nederlandse voetbalbond (lees vooral ook deze column), verklaarde de OneLove-band ineens tot een ‘onnodig statement’

Hij denkt dat hoewel ‘minder sexy misschien dan wat de Duitse en Belgische minister hebben gedaan’ een dialoog ‘de meeste impact heeft’ uiteindelijk. Het is volgens De Jong geen ‘beauty contest wie het mooiste statement gemaakt heeft’. De aanwezige emir krijgt daarom alleen een OneLove-speldje te zien bij de bobo's van de KNVB.

Adformatie houdt een poll.

Advertentie
advertisement

24 NOVEMBER

Lof voor Belgische en Duitse minsters voor hun One Love-aanvoerdersband

Lof voor de Belgische minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib die met One Love-aanvoerdersband op de tribune zat voor de wedstrijd van onze zuiderburen tegen Canada. Ze meldde zich nog even lachend bij Fifa-voorman Gianni Infantino, wijzend op de band.

Ook de Duitse minister Nancy Faeser (Binnenlandse Zaken) toog met One Love-band om haar arm naar het voetbalstadion. Zij zat naast Infantino op de tribune. Eerder had het Duitse team zich op de elftalfoto laten zetten met hun hand voor de mond als protest tegen het verbod op de One Love-band.

De vraag is nu wat de Nederlandse minister voor Sport, Conny Helder, gaat doen bij haar bezoek aan de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Qatar volgende week. Ze zei eerder al te overwegen om de band te dragen.

22 NOVEMBER

Supermarktgigant stopt sponsoring Die Mannschaft om One Love-band  

Het debat over de verboden One Love-aanvoerdersband heeft er in Duitsland toe geleid dat een grote sponsor zich heeft terugetrokken. De supermarktketen Rewe heeft bekendgemaakt dat het zijn samenwerking met de Duitse voetbalbond beëindigt.

Rewe wil met zijn terugtrekking duidelijk afstand wil nemen van de houding van het wereldbestuursorgaan Fifa en de uitspraken van president Gianni Infantino.Het doet daarom afstand van zijn advertentierechten van het bestaande contract met de DFB, vooral in de context van het WK, aldus ceo Lionel Souque op dinsdag.

4,3 miljoen kijkers voor Nederland-Senegal

De gewonnen wedstrijd van Oranje tegen Senegal trok gisteren een kleine 4,3 miljoen kijkers. Dat blijkt uit de cijfers van de Stichting KijkOnderzoek. Het was het best bekeken tv-programma van de maandag. 

De eerste wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het WK 2014, met de beroemde duikvlucht van Robin van Persie, werd gezien door zo'n 5,4 miljoen mensen. Ook de EK-opening van 2020, tegen Oekraïne, trok ruim 5,4 miljoen kijkers. Deze wedstrijden werden uitgezonden op een respectievelijk vrijdag- en zondagavond. 

21 NOVEMBER

Qatar krijgt WK dat het wenst: zonder One Love-armband, zonder Budweiser in stadions 

Virgil van Dijk speelt de eerste WK-wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Senegal zonder de OneLove-aanvoerdersband. De KNVB en 'Oranje' hebben dit besloten, nadat de Fifa liet weten dat het dragen ervan tot een gele kaart voor de aanvoerders op het WK leidt.

Mert de OneLove-band wil Oranje graag een positieve boodschap uitdragen, tegen alle vormen van discriminatie. Ook Engeland, Wales, België, Zwitserland, Duitsland en Denemarken wilden de one-love-aanvoerdersband dragen, maar zien daar nu waarschijnlijk ook van af.

De KNVB liet weten dat deze landen de komende tijd 'kritisch kijken' naar de relatie met Fifa.

Bierboycot Budweiser

Dat zullen de sponsors ook doen, nadat de Fifa vrijdag besloot dat supporters toch geen alcohol kunnen kopen van sponsor Budweiser in en bij het stadion. Budweiser, dat de de Fifa tientallen miljoenen betaalt voor zijn naam op reclameborden en het alleenrecht voor het verkopen van bier in de stadions, reageerde op Twitter met: 'dit is ongemakkelijk'. De tweet werd snel verwijderd

De bierbrouwer zal ongetwijfeld zijn ongenoegen overbrengen aan de Fifa, maar deskundigen verwachten dat Budweiser er geen grote gevolgen aan verbindt. Het heeft een langlopende verbintenis met de Fifa en kijkt vooral naar het WK van 2026 in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Die markten zijn veel belangrijker voor het biermerk.

20 NOVEMBER

Chicco veegt ze van het matje

De groen-gele deurmat 'Haags Matje' is een initiatief van de creatieven Dieuwer Bulthuis (freelancer, oud-creatief o.a. JWT en TBWA\), Olaf Ouwerkerk (Yool Food Concepts) en Roy van den Hoogen (WithSecure) en moet symbool staan voor de 'Haagse gastvrijheid'. Nu een jaar later heel Den Haag de mat 'heb legge', aldus de makers, is het tijd voor een vervolg: het trio heeft speciaal voor het WK een oranje cap met 'Haags matje' bedacht en ontwikkeld, en ter promotie is er de meezinger 'Veeg ze van het matje' van de Haagse volkszanger Chicco. Hier te bekijken.

18 NOVEMBER

Adidas laat Lionel Messi in eerbetoon tegen vier versies van zichzelf spelen

In ‘The Impossible Rondo’ neemt Messi het op tegen de eerdere WK-versies van zichzelf. De video werd gemaakt met de laatste snufjes kunstmatige intelligentie (AI) en visuele effecten. Klik hier voor meer.


Verslaggever Nu.nl moet beelden verwijderen van autoriteiten Qatar

opnieuw hebben de autoriteiten in Qatar het werk van een journalist onmogelijk gemaakt, dit keer van Nederlandse verslaggever Bas Scharwachter van Nu.nl. Hij moest foto’s verwijderen waarop beveiligers en agenten bij een voetbalstadion te zien waren.

Eerder onderbraken officials van Qatar een live-verslag van de Deense journalist Rasmus Tantholdt en dreigden met het vernielen van zijn camera-apparatuur.

17 NOVEMBER

De Beren lanceert WK-campagne met John de Wolf en Paul Elstak

De Beren twijfelde over het lanceren van een WK-campagne, maar deed het toch. ‘We willen vooral laten zien dat we supporter zijn van voetballend Nederland; dat eten en voetbal verbindt, net als samen kijken naar Oranje', zegt marketingmanager Marjolein Mens. Voor de campagne heeft de restaurantketen BN'ers Paul Elstak en John de Wolf gestrikt. Hier meer.

16 NOVEMBER

Sponsors mijden Qatar, met een flinke dot boter op hun hoofd

De sponsors van de KNVB mijden Qatar; ze gaan er niet naartoe en het land komt niet in hun WK-campagnes voor. Er kwam een alternatief: het Huis van Oranje in de Johan Cruijff Arena. In een artikel gaat NOS Nieuws in op de geloofwaardigheid van de sponsors.

Op dit Oranjefeest is namelijk meer ‘Qatar aanwezig dan de principiële sponsors-opstelling doet vermoeden. De Johan Cruijff Arena zelf was bijvoorbeeld was adviseur voor de WK-stadions in Qatar. Ook de niet-Nederlandse KNVB-sponsoren zijn aanwezig, zoals Volkswagen dat gedeeltelijk in handen is van Qatar, en Nike, de kledingsponsor van het Qatarese voetbalteam. Coca-Cola is dubbelhartig: in Nederland sloeg het WK-kaartjes af, maar Coca-Cola verloot als Fifa-sponsor kaarten onder fans om naar Qatar af te reizen.

Er zijn nog meer verbanden. Vijf van de zes sponsoren die zich distantiëren van het WK hebben commissarissen die betrokken zijn bij bedrijven met commerciële belangen rond het toernooi. Gerard van de Aast, president-commissaris KPN, is ook commissaris bij Signify, dat de verlichting voor WK-stadions leverde.

Officials Qatar onderbreken live-verslag Deense journalist, dreigen camera te vernielen

Officials hebben in Qatar de journalist Rasmus Tantholdt gedreigd met het vernielen van zijn camera-apparatuur. Tantholdt hield voor de Deense omroep TV2 een live-gesprek met een nieuwslezer vanaf een rotonde toen de drie officials met een golfkarretje op hem af kwamen rijden. Ze wilden dat hij stopte met filmen en probeerden de cameralens te blokkeren. Hier meer. 

15 NOVEMBER

Sint, de kerstman én oranje in onconventionele Bavaria-musical

Bavaria heeft zijn WK-campagne ‘Hele gekke tijden, de musical’ gelanceerd. De campagne bestaat uit een opgenomen toneelstukje/musical waarin acteurs Leo Alkemade en de Bart de Rijk de rollen van Sinterklaas en de kerstman vertolken. Ze praten, al bier drinkend, over of ze het WK gaan kijken of niet. Hier meer.

Telegraaf komt met WK-bijlage, maar adverteerders blijven weg

De Telegraaf bracht 15 november een twaalf pagina’s tellende WK-bijlage uit, die biedt wat je ervan kan verwachten. Er is een verhaal over het Christelijk geloof van Oranje-voetballer Jurriën Timber, de favorieten voor de WK-winst worden op een rij gezet (geen Oranje!), arbiter Björn Kuipers komt aan het woord over collega Danny Makkelie die fluit in Qatar. Hier meer.

 

11 NOVEMBER

Albert Heijn komt met 'passend ingetogen' WK-campagne

Albert Heijn kiest met zijn WK-campagne voor de veilige weg en zoekt naar 'verbinding'. De super is zich bewust van de gevoeligheden, maar beseft ook dat veel mensen voetbalfan zijn, zegt chief marketing officer Johan van der Zanden. 'We hebben voor deze campagne met veel mensen binnen en buiten de organisatie gesproken. We hebben uiteindelijk gekozen voor een passend ingetogen aanpak met een verbindende boodschap. En ja, dat verschilt met vorige toernooien.' Hier meer. 

4 NOVEMBER

Het gezellig ethisch veroordelen van Qatar is nu een volkssport

'Natuurlijk is Qatar een kutland. Maar de vanzelfsprekendheid van het morele gelijk waarmee het nu wordt veroordeeld bevalt me niet.' Er is iets raars aan de hand met Qatar, stelt columnist Rocco Mooij. Hier meer.

3 NOVEMBER


De dubbele moraal van merken: we doen niet aan Qatar, wel aan Oranje-feest

Wat zijn de marketingplannen voor het WK voetbal? We maakten een rondje langs de velden bij -natuurlijk- Jumbo en Albert Heijn, maar ook de Fifa, Talpa en de Ster. Conclusie: de koopman wint het van de dominee. Hier meer. 

Cordaid lanceert Qatar-rouwband: ‘Kijk naar voetbal, maar kijk niet weg’

Cordaid brengt 6.500 'Qatar-rouwbanden' uit, waarmee Oranjesupporters kunnen laten zien dat ze stilstaan bij het leed in Qatar en de ongelijkheid in de wereld. Fitzroy bedacht de actie. De rouwband is ontworpen door kunstenaar Piro. Hier meer. 

2 NOVEMBER


Jumbo stopt met WK-commercial met feestende bouwvakkers

Jumbo heeft besloten zijn WK-commercial per direct van de buis te halen. De supermarktketen kwam onder vuur te liggen voor omdat er in de spot bouwvakkers waren te zien die in polonaise door het beeld gaan. En dat schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Hier meer. Bekijk hier een overzicht van de woedende reacties. 

Helft Nederlanders vindt dat sponsoren WK voetbal moeten boycotten

Ruim een kwart zegt zelfs niet te gaan kijken naar de wedstrijden van Oranje, vanwege de misstanden in Qatar. Hier meer.

20 OKTOBER


Twitter ziet rondom het WK Voetbal deze 5 marketingkansen voor merken

Het sociale medium deelt inzichten en data die marketeers kunnen gebruiken om activaties rondom het WK Voetbal te bedenken. Hier meer. 

10 OKTOBER


Poesiat & Kater laat bierdrinker kleur bekennen tijdens WK

De bierbrouwerij houdt het gesprek over mensenrechtenschendingen in Qatar levend met het trekken van een rode of gele kaart. Hier meer.

30 SEPTEMBER


Volkswagen kiest Kumpany voor WK-activatie

Het automerk wil zich als 'mobiliteitspartner' van en in het Huis van Oranje positioneren. Een pitch ging aan de keuze voor Kumpany vooraf. Hier meer. 

17 MEI


Onderzoek: bedrijven kunnen beter geen campagne voeren rondom het WK in Qatar

Een meerderheid van de Nederlanders vond in mei dat bedrijven beter geen campagne kunnen voeren gezien de mensenrechtensituatie in WK-land Qatar. Hier meer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie