Online bestedingen voor diensten als vakanties weer op het pre-coronaniveau

Consumenten gaven online meer uit, vooral aan vakanties en evenementen. De verkoop van producten kromp echter flink.

Afbeelding: Shutterstock

Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal online 8,2 miljard euro uit. Dat is 7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2021, toen Nederland in een coronalockdown zat. De groei is te danken aan een enorme groei van diensten (+125 procent), want de online bestedingen van producten daalden met 18 procent. Waarbij gezegd moet worden dat de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau liggen dan in de laatste kwartalen vóór de coronacrisis. 

Dat blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen uitgevoerd door GfK. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. 

Speciale aandacht besteedt Thuiswinkel.org aan de vergelijking met de coronalockdown die begin dit jaar beëindigd werd. Algemeen directeur Marlene ten Ham zegt: 'Vanaf 10 januari ging Nederland stap voor stap open. De enorme coronapieken in het online bestellen zijn hierdoor voorbij. Toch gaan we niet helemaal terug naar de groeicurve waar we op zaten. Waar pre-corona de groei in online bestedingen in Q1 leek af te vlakken, zitten we nu weer op een groei van 7%. En wanneer we Q1 2019 als basiskwartaal nemen, zien we dat online bestedingen in Q1 2022 30% hoger liggen.'

Groei voor diensten

De sterke online groei komt door de dienstensector. De online aankopen én online bestedingen in de categorieën Pakketreizen en Tickets voor attracties en evenementen zijn verviervoudigd. Thuiswinkel.org signaleert hiermee veel consumentenvertrouwen in (zomer)vakanties en verwacht ook dit kwartaal groei door last-minute boekingen. Het bestedingsniveau ligt inmiddels weer op dat van vóór de coronapandemie.

Krimp voor online bestedingen

De online verkoop van producten kromp in het eerste kwartaal met 18 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Dat klinkt negatief, maar is te verklaren door de torenhoge online bestellingen gedurende de coronapandemie. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2019 - voor corona - bracht online verkoop van producten dit jaar méér op. 

Thuiswinkel.org-directeur Ten Ham: 'De groei in producten ten opzichte van het pre-coronaniveau wordt het meest duidelijk wanneer je kijkt naar de absolute online bestedingen. In Q1 2019 gaven consumenten 3,2 miljard euro uit aan producten, tijdens de lockdown piekte dit naar 6,3 miljard en nu ligt producten op 5,1 miljard. Dit is nog steeds 2 miljard euro hoger dan slechts 3 jaar geleden. Diensten komen dit kwartaal weer terug op het pre-corona niveau van 3,1 miljard.'

iDeal blijft koning

De populairste betaalmethode door Nederlanders blijft iDeal, goed voor 70 procent van de online aankopen en 47 procent van de online bestedingen. Apple Pay is aan een sterke opmars bezig, signaleert Thuiswinkel.org.

Eén op de drie online bestellingen doen we tegenwoordig met de smartphone, met name als we eten of entertainment bestellen. Desktop en laptop houden samen een marktaandeel van 51 procent voor online aankopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie