Premium

Op bezoek bij Bar 0.020, Nederlands eerste café zonder alcohol

De nojito's zijn bedrieglijk en het publiek modern. De 'non-alcoholico'-bar loodst bezoekers door de 'droge' maand januari.

JM

Mariska Leising en haar partner Niels Krommenhoek doen het vaker, een tijdje droog staan na een periode waarin ze meer dan voldoende drank naar binnen hebben gewerkt. Na het festivalseizoen bijvoorbeeld, dan zijn ze wel even klaar met de alcohol.

Die periode van geheelonthouding valt ze altijd wat tegen, vertelt  Krommenhoek. Niet zozeer omdat ze niet zonder drank kunnen en ook niet omdat er geen goede alternatieven drankjes zijn – die zijn er dus legio. Wel omdat ze altijd verantwoording moeten afleggen waarom ze niet drinken. ‘Je merkt dan pas hoeveel sociale druk er op ligt. Als je geen biertje of wijntje neemt, heb je wat uit te leggen.’

Krommenhoek vindt dat niet meer van deze tijd, vertelt hij aan de hoek van de Bar 0.020, die hij samen met zijn vriendin afgelopen vrijdagavond tijdelijk opent voor de droge maand januari. Er zijn inmiddels meer dan voldoende alternatieven voor een biertje, wijntje of cocktail met alcohol.

Advertentie
advertisement

Bedrieglijke Nojito

‘Moet je zo eens een nojito nemen, of een mix met gin. Echt, je hebt niet door dat er geen alcohol in zit.’ En hij raadt de wijnproeverij ook aan. ‘Het zal je verbazen hoe goed dat allemaal is.’

In de meeste kroegen is van al die alternatieven nog niet veel te merken, bezweert Krommenhoek. Hij noemt het de belangrijkste reden om de pop up-bar 0.020 (spreek uit als: nul-punt-nul-twintig) te openen; laten zien dat er genoeg alternatieven zijn om een dry january door te komen.

Daarnaast, toegegeven, is het goede PR voor het evenementenbureau Event My Brand van Mariska Leising en is de alcoholvrije kroeg een manier om de markt te verkennen. Slaat het aan dan willen de twee er wel mee verder. ‘En het liefst dan ook met een Bar 0.010 in Rotterdam en een Bar 0.030 in Utrecht.’ De domeinnamen zijn al wel vastgelegd.

Bebaard en zwaar opgemaakt

Die eerste avond aan de Amsterdamse Nieuwezijds Kolk is het in ieder geval bomvol met modern hoofdstedelijk publiek, waaronder enkele goed bebaarde hipsters en zwaar opgemaakte diva’s, ingehuurd om de nuchtere bezoekers wat op te zwepen. De Buckler-lul uit ’89 is nergens te bekennen.

Door de maand heen wil Bar 0.020 de droogstaande drinkers vermaken en aan zich binden. Op de zaterdagen worden er proeverijen gehouden door alcoholvrije drankmerken en bierbrouwerijen, waaronder Lowlander en Jopen Bier, waarmee het partnert, en er zijn optredens en sessies met muzikanten en artiesten.

Op de vrijdagen draait er een DJ,  op de zondagen wordt de bar een groot spelletjescafé met een entertainmentteam. Bezoekers mogen hun eigen favoriete spel meenemen.

Ultieme beloning


Op 31 januari is het gebeurd, en sluit de bar z’n deuren. De dag erop, zaterdag 1 februari, is er een knallend afsluitfeest. Alle nulprocentpromotie van deze avond ten spijt hebben Mariska Leising en Niels Krommenhoek een fantastisch vooruitzicht voor: er is dan drank, met alcohol! Als ‘ultieme beloning voor iedereen die alcoholvrij de maand is doorgekomen’.

Opeens klinkt dat alcoholvrij drinken toch weer als een helse opgave.

Bar 0.020. Opgericht door Mariska Leising en Niels Krommenhoek. Leising is eigenaar en oprichtster van het duurzaam werkende evenementenbureau Event My Brand, en de drijvende kracht achter Closet Sale Amsterdam, een event waarin kwaliteitskleding een tweede leven krijgt. Niels Krommenhoek is onder meer oprichter van MasterBranders, dat organisaties helpt bij het in de markt zetten van hun werkgevers- en bedrijfsimago. Daarnaast is hij partner bij het financiele recruitmentbureau Finnt.

 

de bar
logo bar 0.020
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie