Vrouwen kopen in tijden van economische crisis minder, besteden hun geld in goedkopere winkels en aan minder dure merken. En ze stellen grote uitgaven uit.
Dat is slecht nieuws voor de marketingsector, want vrouwen zijn in het algemeen de grootste shoppers en dus de belangrijkste doelgroep. Willen ze hun trouwste klanten niet verliezen, dan zal de branche snel in actie moeten komen. Of dat al is doorgedrongen tot (meestal mannelijke) marketeers is de vraag. 'Mannen begrijpen vrouwen gewoonweg niet, terwijl het juist de vrouw is die de koopbeslissingen neemt. Als dat niet verandert, raken veel bedrijven echt in de problemen', aldus marketingexpert Stephanie Holland.
Sommige bedrijven claimen dat ze het gevaar wel degelijk hebben gesignaleerd en er iets aan doen. Unilever bijvoorbeeld zegt een constante dialoog te voeren met de vrouwelijke consument. Onder andere via een-op-eengesprekken, om het veranderde consumptiepatroon bloot te leggen. Een eenvoudige oplossing is er echter niet, aldus Matt Close, Unilevers vicepresident marketing: ‘We hebben geen one size fits all-benadering voor de huidige situatie.’
Waar de ene vrouw de bekende (duurdere) merken vaarwel zegt, heeft de andere vrouw juist de neiging om voor vertrouwde kwaliteit te blijven kiezen. En dan is er ook nog het lipstick-effect: vrouwen die zichzelf verwennen met een klein beetje luxe in deze schrale tijden. Eén ding weet Unilever zeker: als je een premiummerk bent, heeft het geen zin om je opeens te gaan profileren als lageprijzenkampioen.
Bron: Marketing Week

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu