Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond voorspelt reclameoerwoud op tv

De Consumentenbond vreest voor een ‘commerciële jungle op televisie’ nu de EU adverteerders meer ruimte voor commercials geeft. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Consumentenbond is bezorgd. 'Het loslaten van het principe om reclame in blokken uit te zenden, samen met het loslaten van de 20-minutenregel en de mogelijkheid van nieuwe advertentietechnieken (denk aan split-screen) zal leiden tot een sterk vercommercialiseerde televisiecultuur', schrijft de bond in een brief aan minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Maria van der Hoeven, zo meldt het Financieele Dagblad.

Naast meer reclame wil eurocommissaris Viviane Reding ook productplaatsing onder bepaalde voorwaarden (niet bij nieuws- of kinderprogramma's) toestaan. Productplaatsing is het laten zien van merkproducten in programma's. Op dit moment heeft elk land zijn eigen regels. De richtlijn schept volgens Reding duidelijkheid over wat wel en wat niet mag. Zo moet voordat het programma begint duidelijk worden gemaakt dat er productplaatsing aan de orde is.

De Consumentenbond ziet daar niets in. 'De gedachte dat de consument voldoende geïnformeerd is als productplaatsing wordt gemeld bij het begin van een programma getuigt in een tijd van zappen van onvoldoende realiteitsbesef', schrijft de bond aan Vander Hoeven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in