Overslaan en naar de inhoud gaan

Belbedrijven dreigen te stoppen met 'bel mij niet'-register

De branche van telemarketingbedrijven overweegt te stoppen met het systeem van zelfregulering waarbij mensen die niet gebeld willen worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken wil de zelfregulering vervangen door een centraal register waaraan alle belbedrijven wettelijk verplicht moeten deelnemen. Hij krijgt steun van een grote meerderheid in de Tweede Kamer. Deze week is een debat over een wijziging van de Telecommunicatiewet om het verplichte register mogelijk te maken.

Paul Nouwen, voorzitter van Infofilter, vindt het 'onbegrijpelijk dat de politiek een goed werkend systeem van zelfregulering toch wil opblazen'. Volgens hem heeft Infofilter een 'bel mij niet'-register opgebouwd waarin inmiddels 1,9 miljoen mensen staan die niet willen worden lastig gevallen door 'cold calls'. Zo’n 90 procent van de branche doet mee met Infofilter.

Nouwen heeft met steun van voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW intensief overleg gevoerd met Economische Zaken om dit systeem te behouden. Volgens Nouwen is dat niet gelukt omdat PvdA-Kamerlid Martijn van Dam een eigen wetsontwerp aankondigde. PvdA-staatssecretaris Heemskerk heeft de belangrijkste punten daaruit overgenomen.

De Kamer ziet graag dat het namenbestand van Infofilter geruisloos overgaat naar het nieuwe register. Maar dat ligt volgens Nouwen niet voor de hand. 'Want let wel: Infofilter is de eigenaar van het huidige bestand van 1,9 miljoen registraties.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in