In zeven jaar tijd is men volgens het onderzoek duidelijk anders gaan denken over het sociale klimaat in Nederland. In 1999 was de score op sociale oriëntatie significant hoger. Nu denkt men vooral eerst aan zichzelf en dan pas aan en ander. Ook is anno 2006 de behoefte aan zekerheid enorm toegenomen en zijn mensen een stuk conformistischer geworden dan zeven jaar geleden. Deze veranderingen zijn geen generatie-effecten want de uitkomsten gelden voor alle leeftijden, jong en oud. De onderzoekers wijten dit aan een aantal belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren, zoals 9/11, de economische crisis, de bezuinigingen op ons sociale stelsel, de moord op Pim Fortuyn en de onrust in het Midden-Oosten. Hierdoor is Nederland egocentrischer, banger en conformistischer geworden.
‘Nederland is banger en egocentrischer’
In vergelijking met 1999 zijn de Nederlanders opmerkelijk banger geworden en veel egocentrischer. Dat blijkt uit De WaardenMonitor 2006 van…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu