Volgens de levensmiddelenindustrie zijn de zelfopgelegde regels ‘een belangrijke stap in de strijd tegen overgewicht'. In het vervolg kan iedereen die vindt dat een reclame in strijd is met de code, een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Die kan commercials en advertenties vervolgens verbieden.
De code verbiedt ‘het tonen van overmatige consumptie' van eten en drinken. Daarnaast mogen fabrikanten hun product niet afschilderen als statussymbool, bijvoorbeeld door het te laten aanprijzen door kinderidolen. Verder moeten gezondheidsclaims wetenschappelijk kloppen. ‘Reclame die verwijst naar eigenschappen als 0 procent vet of 0 procent suiker voor producten die nooit vet of suiker bevatten, wordt verboden', meldt de FNLI. ‘Als het gaat om de marketing van 'light' producten, dan mag niet de indruk worden gewekt dat er meer van kan worden gegeten.'
Voedselreclame moet goede voorbeeld geven
Voedselreclame mag niet langer aanzetten tot overconsumptie. Ook moeten producenten voorzichtig omspringen met reclame voor kinderen. Dat…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu