Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven negeren Bel-me-niet Register

Er zijn nog steeds veel bedrijven die zich niet aan de regels van het Bel-me-niet Register. Vooral loterijen, energiebedrijven en goede…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks het instellen van het register hebben 9.421 mensen geklaagd dat ze vorig jaar tegen hun wil toch gebeld zijn, meldt telecomwaakhond Opta. In het kunnen consumenten aangeven dat ze geen telefonische reclame willen ontvangen. Bedrijven waar een consument eerder klant is geweest mogen wel bellen, maar moeten de klant wel meteen vragen of hij het telefoongesprek wil voeren. Volgens de Opta gingen de klachten in eenderde van de gevallen over zulke situaties.

Opta heeft vorig jaar voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes uitgedeeld aan telemarketingbedrijven die de regels hebben overtreden.

Volgens ligt de zaak genuanceerder. 'Ik ken geen enkel voorbeeld van een bedrijf dat bewust de regels overtreedt. En het is de vraag is of al die meldingen wel gegronde klachten zijn', zegt DDMA-bestuurslid Patrick Jordens. Ook betreurt Jordens dat Opta suggereert dat de branche recentelijk nog de regels overtrad. 'De boetes waar nu over gesproken wordt, gaan over de eerste periode vlak na de invoering van de Telecomwet. Toen waren het systeem en de nieuwe regels vaak nog niet af. Zelfs de overheid had er moeite mee aangezien de site van Bel-me-niet 9 dagen op zwart stond. Je kunt het vergelijken met een nieuwe verkeersregel. Daar duurt het ook even voordat men went aan de nieuwe regel en is het ook niet helemaal eerlijk om al direct op dag 1 boetes uit te gaan delen.'

Bron: NOS.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in