
Ondanks het instellen van het register hebben 9.421 mensen geklaagd dat ze vorig jaar tegen hun wil toch gebeld zijn, meldt telecomwaakhond Opta. In het Bel-me-niet Register kunnen consumenten aangeven dat ze geen telefonische reclame willen ontvangen. Bedrijven waar een consument eerder klant is geweest mogen wel bellen, maar moeten de klant wel meteen vragen of hij het telefoongesprek wil voeren. Volgens de Opta gingen de klachten in eenderde van de gevallen over zulke situaties.
Opta heeft vorig jaar voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes uitgedeeld aan telemarketingbedrijven die de regels hebben overtreden.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWVolgens DDMA ligt de zaak genuanceerder. 'Ik ken geen enkel voorbeeld van een bedrijf dat bewust de regels overtreedt. En het is de vraag is of al die meldingen wel gegronde klachten zijn', zegt DDMA-bestuurslid Patrick Jordens. Ook betreurt Jordens dat Opta suggereert dat de branche recentelijk nog de regels overtrad. 'De boetes waar nu over gesproken wordt, gaan over de eerste periode vlak na de invoering van de Telecomwet. Toen waren het systeem en de nieuwe regels vaak nog niet af. Zelfs de overheid had er moeite mee aangezien de site van Bel-me-niet 9 dagen op zwart stond. Je kunt het vergelijken met een nieuwe verkeersregel. Daar duurt het ook even voordat men went aan de nieuwe regel en is het ook niet helemaal eerlijk om al direct op dag 1 boetes uit te gaan delen.'
Bron: NOS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee