Overslaan en naar de inhoud gaan

Onbesproken reputatierisico's, ofwel de olifant in de bestuurskamer

De pittfalls voor CEO’s en de top van het bedrijfsleven. Niet op de agenda, maar van eminent belang.
Olifant in bestuurskamer
© 123rf, Victor Zastolskiy
Olifant in bestuurskamer
© 123rf, Victor Zastolskiy

Volgens het Reputation Institute bepalen vier factoren de reputatie van een CEO: leiderschap, invloed, management en verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid staat daarbij al twee jaar boven aan.  Hetzelfde Reputation Institute gaf daarbij onlangs aan dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat CEO’s steeds vaker beoordeeld worden op ethische criteria en minder op het optimaliseren van de winst.

related partner content for mobile comes here

Dit onderzoek pas daarmee in een rijtje van recente publicaties waarin wordt gepleit voor ondernemerschap dat verder gaat dan de focus op aandeelhouders, zoals door de Amerikaanse Business Round Table ook wordt gepropageerd, geïnitieerd door Jamie Dimon van JPMorgan Chase.

Mooie, inspirerende ambities die het verdienen om succesvol te worden. Tegelijkertijd is het interessant om te kijken wat de pittfalls voor CEO’s en de top van het bedrijfsleven zijn. Er zijn immers een aantal onderwerpen die niet besproken worden in de bestuurskamer terwijl ze wel valkuil kunnen zijn voor zowel de reputatie als om succesvol te opereren. We noemen ze “olifanten in de bestuurskamer”: je weet dat ze er zijn, maar je doet alsof ze er niet zijn.

Het zijn maatschappelijke issues die voor de verschillende doelgroepen van belang zijn en naar onze mening minimaal een keer per jaar (maar liever nog vaker) op de agenda van de Raad van Bestuur, Raad van Toezicht of Raad van Commissarissen horen te staan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Integriteit
  • Diversiteit en inclusiviteit
  • Kinderarbeid
  • Belastingmoraal
  • Gelijke beloning voor mannen en vrouwen
  • Hiërarchie en machtsmisbruik
  • Privacy
  • Ruimte voor professioneel tegengeluid en omdenken

Het is slechts een selectie van onderwerpen die het verdienen om regelmatig in de bestuurskamers te worden besproken. Het zijn maatschappelijke issues die cruciaal zijn voor de reputatie van een bedrijf of organisaties.

Sommige issues bestaan al jaren en zijn nagenoeg opgelost en andere zijn nog volop in ontwikkeling. De samenleving van nu is niet meer die van tien jaar geleden. Medewerkers, klanten, beleggers, burgers, consumenten en andere belanghebbenden stellen steeds hogere eisen aan bedrijven en organisaties. Niet alleen wat je doet maar in toenemende mate hoe je het doet. Een goede Raad van Bestuur of Raad van Advies ruimt daarvoor plek in op de agenda en in de bestuurskamer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in