Overslaan en naar de inhoud gaan

Weet de gemeente Almere wel waar de Almeerders van dromen?

Zo lijkt het – en ze willen nog helpen die dromen te realiseren ook…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Door Ben Verleg]

related partner content for mobile comes here

‘Wij helpen Almeerders hun dromen realiseren.’ Zo luidt de eerste zin van de visie van de gemeente Almere in het Veranderplan De veranderrichting.

Soms wordt er niet zo bij stilgestaan dat de interne communicatie aan dezelfde eisen moet voldoen als de externe communicatie. En dat de externe communicatie vooral ook intern kan werken.

Bij organisatieverandering draait alles om duidelijkheid. Ik noem de top-3: doel, aanleiding en met wie?

Ik lees het nog eens. Het staat er echt: de gemeente Almere wil de inwoners van de stad helpen hun dromen te realiseren... Waar die inwoners van dromen weten we niet en daar komen we verder ook niet achter als we het plan doornemen.

Dan de aanleiding, het waarom. Welk probleem of vraagstuk wil men in Almere met het nieuwe plan oplossen? In de paragraaf ‘aanleiding’ zegt het plan eerst dat er heel veel goed gaat, maar: het kan nog beter. Het directieteam heeft een analyse gemaakt waarin kenmerken naar voren komen ‘die ons functioneren en onze doorontwikkeling naar de toekomst belemmeren’. Het probleem zit in de kenmerken die belemmerend zijn. Als we niets veranderen dan zullen wij straks niet in staat zijn om de dromen van Almeerders te helpen realiseren. Zo is de redenering.

Als we weten wat het probleem is, kunnen we bepalen wat er nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het plan geeft als antwoord dat het gaat om meer slagvaardigheid, eenheid en samenhang. En dat moet vervolgens uiteraard in balans komen met wat ‘maatschappelijk en door de organisatie wordt gevraagd’. Nu kent het takenpakket van een gemeente een grote mate van diversiteit. De enige samenhang is dat deze taken betrekking hebben op het gebied van de gemeente. Onduidelijk blijft waarom die verschillende taken meer samenhang zouden behoeven.

Een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van veranderplannen is betrokkenheid. De analyse is gemaakt door het directieteam. Wellicht hebben zij medewerkers meegenomen in hun denken. Laten we het hopen.

Door eisen te stellen vanuit communicatie komen de onduidelijkheden op tafel. Zolang die niet zijn opgelost heb je geen boodschap, althans niet een boodschap die aankomt. De veranderplannen eindigen dan in een nachtmerrie.

Het is de taak van de communicatieadviseur om het directieteam uit de droom te helpen.

Ben Verleg – research & consultancy is gespecialiseerd in organisatieontwikkeling, strategische besluitvorming en innovatie.

Foto: Wikipedia

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in