Premium

Tattoos, onesies en een 8D-podcast: AH pakt uit voor spaaractie met Freek

Expeditie Oceaan, de nieuwe spaaractie van Albert Heijn, was een expeditie op zich, die van eerste idee tot lancering twee jaar duurde.

De door Lumen Loyalty ontwikkelde, vijfde spaaractie met Freek Vonk is erop gericht kinderen alles te leren over de oceaan en reikt tips en tricks aan over duurzaamheid. In Naturalis krijgt Expeditie Oceaan vorm in activiteiten voor het hele gezin.

Advertentie
advertisement

Tot en met 2 oktober kunnen klanten van Albert Heijn sparen voor meer dan honderd leerzame oceaanplaatjes en -tattoos. Sommige daarvan zijn voorzien van een geurelement. Kinderen kunnen daardoor onder meer bekend raken met de geur van walvispoep(!).

De plaatjes kunnen geplakt worden in een bewaaralbum. Daarin staat informatie over het leven in de oceaan en wat je zelf kunt doen om een steentje bij te dragen aan een schonere wereld. De stickers en het bewaaralbum zijn gemaakt van duurzaam materiaal (FSC-gecertificeerd papier), want de tijden van echt vervuilende premiums in - in ieder geval bij Albert Heijn - voorbij. 

Aan de slag met biologen

Naast de spaaractie met oceaanplaatjes en tattoos heeft Lumen Loyalty diverse premium artikelen ontwikkeld zoals pyjama’s, onesies en knuffels van dieren uit de oceaan. Die zijn verkrijgbaar voor prijzen van €1,99 tot en met €14,99.

De inbreng van Lumen Loyalty was voor deze campagne intensief. Waar in het verleden het concept vaak van het themabureau kwam, was het bureau nu vanaf de conceptfase betrokken bij het realiseren van de plaatjes, het bewaarboek (waarvan Studio Freek het design deden) en van de merchandise. 

‘Voor elk hoofdstuk in het album is een dier centraal gesteld’, vertelt COO Merel van der List. ‘Daarbij gaat het over natuurlijke vrienden en vijanden, voedselvoorziening en hoe je zelf zo’n dier kunt helpen met het schoonhouden van de natuur. Studio Freek en Naturalis-biologen gaven aan om welke dieren het exact moest gaan en zorgden ervoor dat de content educatief klopt.’

De samenwerking bracht onder meer 102 verschillende stickers en 30 verschillende tattoos voort met geverifieerde details. Zelfs de informatie die op de labels van de knuffeldieren staat, werd gecheckt door de dierenkenners. ‘Alles om er zeker van te zijn dat kinderen over elk individueel dier uitsluitend juiste weetjes krijgen voorgeschoteld.’

Duurzaam, veilig en hoge kwaliteit

Plaatjes, tattoos, bewaaralbum, knuffels, en pyjama’s: alles moest bij verschillende fabrieken duurzaam worden geproduceerd en volgens een strakke planning worden geleverd. Een complexe operatie met uitdagingen voor Lumen Loyalty.

Van der List: ‘We hebben partners gezocht om bijvoorbeeld de pluche dieren van gerecycled PET-materiaal te maken. Het hele proces, van concept tot levering, nam een jaar in beslag en in die periode konden we – door covid - niet op bezoek bij producenten buiten Nederland. Naast vaste leveranciers hebben we daarom gewerkt met nieuwe fabrikanten in Nederland of directe omgeving om productie- en logistieke risico’s te vermijden.’

Naast duurzaam moesten de gebruikte materialen uiteraard ook geschikt zijn voor kinderen. Manon Blom, CMO van Lumen Loyalty: ‘Zeker bij artikelen die gratis worden weggegeven is het belangrijk dat je zeker weet dat alles verantwoord is. Uit onderzoek weten we dat klanten zelf in zo’n geval net iets minder alert zijn op geschiktheid voor kinderen dan wanneer ze het zelf kopen. Wij zijn specialist in regelgeving op dat gebied en zorgen er al in de conceptfase voor dat materialen naast duurzaam ook veilig en in lijn zijn met de hoge kwaliteitseisen van de klant.’

Marketingkern

Doordat Albert Heijn ervaring heeft met spaaracties, konden de plaatjes, collectables en premiumartikelen allemaal in één partij worden uitgeleverd voor verspreiding in de winkels. Per winkel gloren er deze maand één of twee goed gevulde displays voor kinderen die van de actie een succes moeten maken. Blom twijfelt daar niet aan.

‘Kinderen staan straks in de rij om de Oceaanplaatjes in handen te krijgen. Ze plakken zich soms vol met tattoos en lopen ermee rond. Bij vorige acties werden op Marktplaats accounts aangemaakt om plaatjes te ruilen en op sociale media worden er hoge bedragen voor geboden. Die waardetoevoeging raakt de essentie van marketing.'

Op Zoom vanuit Malediven

Directeur marketing en communicatie van Albert Heijn, Johan van der Zanden, is in elk geval al enthousiast over het resultaat. ‘Op de dag van de kickoff was de commercial met Freek Vonk binnen no time al 500.000 keer bekeken’, meldt hij. Volgens hem bestaan er goede contacten met de bioloog en zijn team wat de basis vormde voor deze nieuwe spaarcampagne.

‘We zijn samen op het idee gekomen tijdens een Zoomgesprek toen hij twee jaar geleden een duikexpeditie ondernam op de Malediven. De vorige acties zijn goed ontvangen en dat verwachten we ook van deze. Zijn kennis en enthousiasme werkt aanstekelijk op alle leeftijdscategorieën en al helemaal op kinderen. Daarbij past Expeditie Oceanen bij onze missie om samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen en de aarde beter achter te laten.’

Opgroeien met duurzaamheid

De manier waarop het duurzaamheidsthema is verwerkt in de edutainment content van de actie sluit volgens Van der Zanden naadloos aan bij de beleving van kinderen. ‘Zij groeien op met dat thema, horen er veel over op school en willen graag zuinig zijn op natuur. Het spaarboek prikkelt al hun zintuigen: de plaatjes zijn gemaakt om te zien, te voelen, er is geur in verwerkt en ze kunnen de podcast vanuit het album luisteren. Dat laatste bleek tijdens tijdens het kick-off event meteen een gouden greep: de ingerichte podcaststand was overvol.’

Van der Zanden sluit niet uit dat er ook een zesde spaaractie in samenwerking met Freek Vonk wordt bedacht. ‘We kunnen nog heel veel thema’s ontginnen rondom het dierenrijk, de aarde en duurzaamheid. Ideeën genoeg dus het zou zomaar kunnen.’

Schoonmaakactie en Bewuste Visweek

Aansluitend op de spaaractie organiseert Albert Heijn samen met Nederland Schoon op Word Cleanup Day, 17 september, een grote schoonmaakactie vanuit 630 winkels. Samen met klanten worden dan alle stoepen en straten in de directe omgeving opgeruimd. Ook in de winkel worden klanten in september extra gewezen op mogelijkheden tot verduurzaming.

Dit ligt volgens AH in lijn met andere verduurzamingsinitiatieven zoals het verminderen van (verpakkings)materiaal en het stimuleren van hergebruik en recycling. Deelname aan De Bewuste Visweek van 26 september t/m 2 oktober hoort daar ook bij. Dit is een week waarin consumenten bewust worden gemaakt van de positieve impact van hun keuze voor MSC- en ASC-gecertificeerde vis.

Podcast en lespakket

Het bewaaralbum is in deze campagne gekoppeld aan een bijzondere podcast, toegankelijk via QR-codes. Onder meer het koraalrif, de Zuidpool en de diepzee worden daarin tot leven gewekt.

In totaal worden in de ‘audio-experience’ 15 expeditielocaties door Freek Vonk voorzien van commentaar. De podcast is door Airborne opgenomen in 8D. Daardoor worden de verschillende dierengeluiden virtueel om de luisteraar heen geplaatst. De podcast is ook te beluisteren via onder andere Spotify.

Ook op school kunnen kinderen op oceanenexpeditie. Daarvoor is een lespakket gemaakt door Blink. Een schoolklas uit Leiden mocht na de feestelijke kick-off op vrijdag 2 september in Naturalis als eerste met het lespakket aan de slag.

Credits:
Expeditie Oceaan is een samenwerking vanuit Albert Heijn met Studio Freek, Naturalis Biodiversity Center, Lumen Loyalty en Dentsu, Airborne, Blink en TBWA\Neboko.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie