EU-hof: Amazon mogelijk verantwoordelijk voor advertenties van nepproducten

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de advertentiewijze van Amazon.

Amazon kan verantwoordelijk gehouden worden voor advertenties van schoenen die verdacht veel lijken op Christian Louboutins schoenen. Die schoenen, met een kenmerkende rode zool, hebben een Europees handelsmerk. Het luxeschoenenmerk voert al sinds 2019 rechtszaken tegen Amazon, dat zonder toestemming van Louboutin reclames in zijn webwinkel toont voor vergelijkbare maar veel goedkopere schoenen. Louboutin zegt geen schadevergoeding te willen, wel dat Amazon de advertenties een halt toeroept. 

Advertentie
advertisement

Amazon mogelijk verantwoordelijk

De rechtszaken - in België en Luxemburg - zijn op verzoek van de rechters inmiddels bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) aanbeland. Die oordeelde vlak voor Kerst dat Amazon mogelijk verantwoordelijk is voor elke inbreuk op het handelsmerk van Louboutin. Een woordvoerder van het Hof van Justitie vertelt de BBC (via Emerce) dat Amazon-klanten misschien de indruk hebben dat Amazon en niet een derde verkoper adverteert met producten onder zijn naam en verantwoordelijkheid. Het HvJ-EU zegt dat de rechters in België en Luxemburg zelf moeten beslissen of Amazon daadwerkelijk verantwoordelijk is voor advertenties van schoenen die (te) veel lijken op Loubountins. 

Amazon bestudeert het besluit

Het wachten is op een besluit van de twee rechtbanken. In de tussentijd zegt Amazon het oordeel van het HvJ-EU te bestuderen. De advocaat van Louboutin heeft vertrouwen in een juridische overwinning. 'Amazon zal gedwongen worden hun model te wijzigen en te stoppen met het misleiden van het publiek door hun eigen aanbiedingen en aanbiedingen van derden door elkaar te halen', vertelt hij tegen de BBC

Louboutin spande in 2013 een zaak aan tegen VanHaren, dat ook schoenen met rode zolen verkocht. Het Franse luxeschoenenmerk probeerde bij de rechter het alleenrecht op het verkopen van schoenen met rode zolen af te dwingen, maar ving in 2017 bot. Het handelsmerk geldt dus niet voor de rode schoenzool, wel voor het schoenontwerp. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie