Huwelijk tussen reclame en content

Veel contentmarketeers blijven zich bezighouden met content die gevonden dient te worden. Met de legendarische contentberg tot gevolg.

Happily ever after
123rf

Contentmarketing gaat een nieuwe fase in. Het tijdperk van Vindbaarheid en Deelbaarheid is bijna voorbij. Contentmarketing moet een grotere bijdrage leveren aan het bouwen van het merk. Daarvoor is toenadering nodig tot de reclamewereld.

 De nieuwste generatie merken – van Tony’s Chocolonely en Rituals tot Vegetarische Slager – is niet gebouwd op reclame, maar op een verhaal. Op content. Dat is voor contentmarketeers in principe heel goed nieuws. Het verhaal, de content, is meer en meer het fundament onder het merkverhaal. In de praktijk zie je alleen nog dat veel contentmarketeers zich vooral bezig blijven houden met de content die bedoeld is om gevonden te worden. Om daarna gedeeld te worden. Vindbaarheid en Deelbaarheid. Die focus heeft geleid tot de inmiddels legendarische contentberg. Veel te veel merken proberen in dezelfde markt met vrijwel identieke content gevonden worden.

Advertentie
advertisement

Vieren

Ondertussen zijn opdrachtgevers gaan merken dat té generieke content vrijwel niets bijdraagt aan het merk. Wél aan de omzet, omdat de doorsnee-content volop is ingezet om via slim gebouwde ‘funnels’ leads binnen te halen. Maar het merk, waar zit dat nou eigenlijk in die content? Dat is een van de belangrijkste onderwerpen die op het Adfo-event Content.19 centraal staan. Want hoe bouw je merken met content?

Contentmarketeers, die inmiddels al lang niet meer een bescheiden positie nemen binnen de marketingafdeling, houden nog veel te veel afstand van reclamemensen. Dat terwijl content en reclame veel dichter bij elkaar moeten komen te staan.

Voor reclamemakers is die beweging eveneens onvermijdelijk. Met op zichzelf staande commercials, met verhaallijnen die nauwelijks zijn door te trekken naar de wereld van de echte verhalen (content), zijn veel reclamemakers een beetje achterop geraakt.

Het huwelijk tussen reclame en content gaat gevierd worden. Op het Event.

Meer info

Het boek onder de titel Merken bouwen met content van Aart Lensink verschijnt in september, kort voor het congres. In zijn keynote neemt hij de bezoekers kort mee terug naar het verleden maar kijkt hij vooral vooruit naar de volgende stap voor de contentmarketeers.

Content.19 is een evenement van Adformatie over contentmarketing en storytelling. Op Content.19 komen inhoud, data en technologie samen. De bezoekers van Content.19 wordt een uitgebreid programma voorgeschoteld, waarin experts jou helpen om juist die content te ontwikkelen, verspreiden en evalueren die ertoe doet. Meer informatie over het programma en de sprekers vind je hier.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Contentmarketing is een roofdier dat goed gecamoufleerd vanuit een hinderlaag prooi probeert te lokken om zo onschuldige voorbijgangers te beroven van hun aandacht voor nuttiger zaken. Een vorm bedrog dus. Als ik een verhaal wil lezen, dan neem ik wel een boek met echte verhalen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie