IAB helpt uitgevers en marketeers met richtlijnen voor influencermarketing

De branchevereniging voor digitale marketing analyseerde diverse succesvolle campagnes.

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) presenteert een uitgebreide gids voor uitgevers en marketeers die aan de slag willen met influencermarketing. In de gratis gids lezen marketeers hoe zij influencers-marketingprogramma's het best kunnen gebruiken.

Uitgevers en marketeers
De titel van de gids is 'Waarom uitgevers steeds vaker aan de slag gaan met influencermarketing - en wat dat betekent voor marketeers'. Het document is samengesteld door een werkgroep van het speciale IAB Social Media/Native/Content Committee. Ann Marinovich van Forbes schrijft namens de werkgroep: 'Deze eerste gids moet branchegenoten helpen begrijpen wat uitgevers precies doen met influencers en waarom.'

Influencersmarketing brengt risico's met zich mee
Merkstrateeg Finola Austin van online lifestyleplatform Refinery29 werkte mee aan het rapport. Zij vertelt Adweek dat influencermarketing Refinery29 helpt om relevant te zijn voor de doelgroep, maar dat het wel belangrijk is om vooraf de risico's in kaart te brengen. Austin: 'Merken nemen altijd een risico wanneer ze zich aan influencers verbinden. Wat moet je doen als marketeer als een influencer uiteindelijk een nachtmerrie wordt voor het merk? Wat als zo'n beroemdheid om de verkeerde redenen in de krant komt? Je moet je merk daartegen beschermen door het juiste talent te selecteren, door goede voorbereiding en door samen te werken met specialisten op dit gebied.'

Refinery29 heeft ook een in-house 'digitaal talentcollectief' genaamd Here & Now. Dit speciale team doet onderzoek naar beroemdheden en influencers en hun aantrekkingskracht.

Stel de juiste vragen
De gids moet marketeers helpen zich te verdiepen en vooraf de juiste vragen te stellen als ze aan de slag gaan met influencermarketing. Een paar belangrijke vragen zijn: Hoe bepaalt de uitgever met welke influencers hij wil werken? Wat kost zo'n campagne? Welke programma's voor onderzoek en analyse gebruikt het merk?

Reclame moet herkenbaar zijn
Een ander belangrijk punt in het rapport is dat reclame als reclame herkenbaar moet zijn. Als een influencer betaald krijgt voor een uiting, moeten hij en zijn sponsor dat altijd duidelijk vermelden. De IAB verwijst naar de richtlijnen van de Federal Trade Commission (FTC). IAB vice-president Susan Borst: 'Het FTC vermeldt heel duidelijk wanneer een samenwerking commercieel is. Transparantie is buitengewoon belangrijk. Iedereen is erbij gebaat: de consument, de uitgever en de influencers zelf. In de gids vindt je richtlijnen om op de juiste manier duidelijk te maken dat het om betaalde uitingen gaat. Daarnaast laten we allerlei goede voorbeelden zien van influencermarketing.'

Infographic
De IAB maakte ook een infographic met vijf manieren waarop merken influencers in hun voordeel kunnen gebruiken. Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie