Premium

Nieuw contentplatform moet Aldi helpen klant beter te begrijpen

De discounter voegt pas echt waarde toe als het niet ‘alleen maar producten’ verkoopt, stelt bureau Wayne Parker Kent.

Aldi zet met contentplatform in op 'pullmarketing'

Aldi is de afgelopen jaren steeds actiever in het marketinglandschap. Zo draait sinds 2020 de campagne 'Natuurlijk wel' (door bureau Indie) op de Nederlandse televisie en werd vorige week de nieuwe tv-commercial ‘Net zo weer aan de bak’ gelanceerd. 'Sinds we de emotionele belofte 'Net zo' communiceren, zitten belangrijke kpi’s als awareness, overweging en voorkeur duidelijk in de lift', zei marketingdirecteur Nienke van de Streek recent in Adformatie.

Het laatste wapenfeit van de discountsuper is het nieuwe contentplatform Altijd Aldi, ontwikkeld door creatief bureau Wayne Parker Kent, dat eerder de recepten van de website van Aldi (500 winkels in Nederland) voor zijn rekening nam.

Het contentplatform volgt wel heel snel op de laatste tv-commercial van Aldi, een week om precies te zijn, maar Wayne Parker Kent heeft juist bewust dit 'campagnemoment' aangegrepen om door te pakken. Het bureau is naar eigen zeggen een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het platform. 

'Om merkvoorkeur te vergroten, is er meer nodig dan alleen een pushcampagne', legt Wouter Houtman, director customer dialogue & engagement bij Aldi, uit. Het contentplatform stelt Aldi in staat de consument beter te begrijpen en hem of haar 'de helpende hand' toereiken, is Houtmans verwachting. 'Pullmarketing in de vorm van een contentplatform is daarvoor bij uitstek geschikt. Dat gaat nu hand in hand met onze pushactiviteiten.’

Waardevolle data

Daan Zoetmulder, managing director van Wayne Parker Kent, stelt dat Aldi pas écht waarde toevoegt als het niet 'alleen maar' zijn producten verkoopt. 'Een contentplatform is een perfect middel om meer merkvoorkeur te creëren en publiek aan je te binden. Ook levert het waardevolle data op, zeker wanneer mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief en uiteindelijk vaker de winkels bezoeken.'

Eerlijk is eerlijk: Aldi is niet de eerste retailer met een eigen contentplatform. Waarin zit 'm het verschil met de concurrent? Houtman: 'Veel supermarkten leggen de focus op recepten, eten en drinken. Ons platform is veel breder, met naast recepten ook informatie over je huis, tuin en gezinsleven.' Zoetmulder: 'We hebben uitgebreid onderzoek gedaan, daaruit bleek de enorme potentie van searchdomeinen die voor Aldi relevant zijn - en dat zijn veelal domeinen die verdergaan dan kookinspiratie.’

De boodschap van de laatste  tv-commercial ('dezelfde kwaliteit, maar dan goedkoper') en het contentplatform liggen in het verlengde elkaar, zegt Houtman. 'Aldi helpt mensen hun dagelijkse leven goedkoper en leuker te maken. Zo vertellen we het hetzelfde verhaal in zowel push- als pull-activiteiten.'

Het platform is hier te bekijken. Hieronder ook de introductievideo:

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie