Nieuwe advertentietools voor TikTok, Snap lanceert ‘creators marketplace’

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #Lekkersociaal.

Instagram lanceert Instagram Insiders

Instagram lanceert hun eigen magazine. Een digitaal magazine vol met tips, tricks en de trends van dit moment. In de eerste editie worden de belangrijkste trends uitgelicht. Deze zijn gebaseerd op gedrag van Instagram gebruikers. Volgens Instagram gaat het namelijk niet alleen om het ontdekken van de trends, maar ook de mensen achter de trends. 

Het magazine bevat onder andere een overzicht van de opkomende trends met voorbeelden en foto’s en natuurlijk linkjes naar de creators die je moet volgen om op de hoogte te blijven. Ook vind je een overzicht van vragen en antwoorden over het platform. Ondanks dat het magazine is ontworpen voor Instagramgebruikers, zijn er genoeg inzichten te vinden die maar al te interessant zijn voor merken en bedrijven op het platform. De belangrijkste inzichten hebben we voor je op een rijtje gezet: 

Hashtags blijven populair #️⃣ - Gebruikers zoeken nog steeds het meest met hashtags om content te ontdekken. Dus blijf ze gebruiken, maar niet te veel. Less is more! 😉 

Likes aan en uit zetten 💙 - Instagram bevestigt dat ze testen met de weergave van het like aantal. Zometeen is er misschien de optie om zelf te kiezen of het aantal likes zichtbaar is of niet. 

Link opties in stories 🔗 - Is het toevoegen van linkjes straks voor iedereen mogelijk? Instagram heeft gemerkt dat meer en meer mensen informatie willen delen, dus kijken ze naar wat de opties zijn naast de swipe link die nu alleen beschikbaar is voor grotere accounts. 

Dat we niet zelf in alle statistieken hoeven te duiken en alles door te hoeven scrollen zien we steeds vaker. Ook concurrent TikTok deelt overzichtelijk de trends in hun ‘Business Creative Hub’, hierover lees je meer in #LEKKERSOCIAAL nummertje 12!

Advertentie
advertisement

Nieuwe advertentietools op TikTok

TikTok lanceert een nieuwe lead generation-advertentieoptie. De mogelijkheden voor merken en bedrijven breiden dus weer uit! Met de nieuwe lead generation advertenties krijg je gemakkelijk meer inzicht in jouw doelgroep. In deze advertenties zien TikTok gebruikers een CTA-knop. Deze brengt TikTokkers naar een pagina waar jouw bedrijf meer informatie uit kan halen.

tiktok

Je ziet de verschillende opties binnen deze pagina. Als merk voeg je een profielfoto, omslagfoto en titel toe. Om informatie te achterhalen voeg je vervolgens een paar relevante vragen toe. Het belangrijkste bij deze vorm van advertenties is het gemak voor de gebruikers. Vraag dus niet te veel! Wat je er vervolgens mee kunt? Een beter beeld van de doelgroep krijgen, hierdoor is het makkelijker om een specifieke doelgroep te targetten binnen advertenties.

TikTok For You Feed: hoe ga je viral?

Bij het openen van TikTok verdwijn je al snel in de vele video’s. De eerste pagina waar je terecht komt is de For You page. Op basis van persoonlijke voorkeuren krijg je een stroom aan video’s voorgeschoteld. Als maker wil je maar al te graag op deze pagina terechtkomen, want dan is de kans groter dat je viral gaat. TikTok deelt daarom wat handige tips om op de For You pagina terecht te komen!  

Om te weten hoe je bovenaan komt, is het belangrijk om te weten hoe de pagina wordt samengesteld. Zoals we hierboven al aangaven, is de pagina gebaseerd op individuele voorkeuren van de gebruikers. Video’s worden gerangschikt op basis van de interesses. Deze worden bepaald door te kijken naar het gedrag van de gebruikers. Wat vinden ze leuk, wat delen ze en welke accounts volgen ze? Maar er wordt ook gekeken naar de informatie van die video’s zoals captions, geluiden en hashtags. Daarnaast laat TikTok ook video’s om te verkennen zien, mogelijk interessant omdat deze video’s het goed doen onder andere gebruikers. 

💥 Tip 1: Val op!

Om als relevante video naar voren te komen, moet je alles uit de kast halen. De eerste tip kan je misschien zien aankomen: zorg dat je opvallend bent! Dat doe je met een goede basis. Denk hierbij aan het juiste videoformaat, een goede caption en gebruik creatieve elementen. 

🔢 Tip 2: Duik in de cijfers

Of een video goed presteert is toch het beste af te lezen in de statistieken. De moeite waard dus om een kijkje te nemen in de TikTok analytics. Wacht voor de optimale cijfers een paar dagen voor je conclusies trekt. Kijk vervolgens naar overkoepelende trends in je analytics en speel hierop in. Vergeet niet hoe langer je de aandacht van de gebruiker vast houdt, hoe beter de cijfers van jouw video zijn.

👂 Tip 3: Luister naar je volgers

Om mooie cijfers terug te zien en goed in te spelen op trends moet je goed luisteren naar je doelgroep. Door je in hun schoenen te verplaatsen, heb je de meeste kans dat de content en video’s aanslaan. Blijf dan ook lekker experimenteren met geluiden, hashtags en wees creatief. 

Doe je voordeel met deze tips en zie jezelf straks viral gaan! 🔥

Audio updates!

In de wereld van online live audio staat er weer veel te gebeuren. 🎧 Twitter, Clubhouse en Instagram delen hun nieuwe stappen:

We trappen af met Twitter! Sinds afgelopen maandag is Twitter Spaces nu voor meer accounts beschikbaar. Heb je meer dan 600 volgers? Dan kan je gebruik maken van de functie. Wanneer de functie voor iedereen beschikbaar is, blijft nog wel de vraag. 

De andere audio platformen hijgen Clubhouse in de nek. Toch lijkt dit het tempo van de app niet te versnellen. Ze doen slechts een kleine stap richting realisatie. De eerste niet-werknemers van Clubhouse mogen de Android versie testen. Met hun feedback wordt de laatste hand gelegd aan de app voor hij wordt gelanceerd.

Instagram zet een nieuwe functie in om de populariteit van hun live functie te verhogen. In de nieuwe feature is het mogelijk om je camera en microfoon zelf aan en uit te schakelen. Zo bepaal je zelf of je zichtbaar bent en of de rest je hoort. De nieuwe mogelijkheden voor Instagram Live brengen de functie dichter bij de functionaliteiten van Clubhouse.

Veel ontwikkelingen dus in audioland. Of de functie te veel is uitgekauwd door alle concurrentie, of dat één van deze apps het dan tóch nog gaat winnen, is de vraag.

Snapchat boost AR-filters met creators marketplace

Dagelijks gebruiken 200 miljoen mensen een Snap AR filter. Populariteit alom dus en Snapchat verwacht dat dit voorlopig nog niet gaat afnemen. Daarom steken ze extra aandacht in de populariteit van de AR filters. Snapchat kondigt namelijk een creators marketplace aan. 

De marketplace is bedoeld voor merken om in contact te komen met Snapchat creators en AR creators. Snapchat wil het hiermee makkelijker maken voor merken om in contact te komen met kenners van de app, oftewel creators die hun doelgroep weten te bereiken en experts op het gebied van filters. Hiermee wordt het voor kleinere bedrijven makkelijker om AR ads in te zetten zonder in-house AR talent. Gaan we hierdoor nóg meer filters zien en gebruiken? 🤔

WhatsApp en Facebook bundelen hun krachten

Facebook test nieuwe promotie opties voor WhatsApp. Voortaan kunnen we namelijk advertenties maken met behulp van het chat platform. Dit betekent niet dat we ads in de chatapplicatie zullen zien, maar dat we via WhatsApp advertenties kunnen maken voor Facebook.

facebook

Facebook heeft al advertenties met een CTA-knop die doorlinkt naar WhatsApp. De connectie tussen de twee apps is er dus al, maar Facebook en WhatsApp willen nu ook de andere kant op gaan door hiervoor een link maken. Er wordt dus getest hoe advertenties in WhatsApp gemaakt kunnen worden voor Facebook. Het voordeel voor veel bedrijven hiervan is dat je gemakkelijk vanuit je bedrijfsaccount op Whatsapp je advertentie voor op Facebook maakt. De advertentie linkt automatisch weer door naar Whatsapp Chat. Hiervoor hoef je niet de Facebook Ad manager erbij te pakken. Fijn dus dat ze de handen in elkaar slaan om het een stapje makkelijker te maken!

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie