#NoHashtag, TikTok-terugblik en nieuwe mogelijkheden op Snapchat

Social content-bureau Blauw Gras praat je bij in de #Lekkersociaal

#NoHashtag

De tijd van het gebruiken van oneindig veel hashtags onder jouw gloednieuwe post om jouw (potentiële) volgers te bereiken is voorbij. Door een nieuwe update van Instagram is jouw post met een leuke caption eronder net zo makkelijk vindbaar als een post met een hele rits hashtags. Hoe zit dat precies?

De zoekfuncties op Instagram worden uitgebreid. Waar je voorheen alleen kon zoeken op (profiel)namen, locatie en hashtags, kan je binnenkort ook zoeken op keywords. Het resultaat is dus dat captions waarin deze keywords zitten verwerkt, ook als zoekresultaat worden getoond. 

Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze update, geven wij graag wat tips:

  1. Probeer als bedrijf meer te engagen met je doelgroep met deze nieuwe update. De zoekoptie met keywords maakt het namelijk mogelijk om te kijken welke mensen jouw merk eerder hebben genoemd zonder je te taggen. Ook kan je zoeken op keywords die jouw potentiële doelgroep zou kunnen gebruiken in hun eigen captions om dit als bedrijf zelf over te nemen. Sneaky, maar wel slim als je jouw account wil laten groeien. 🤫

  2. Houd je concurrenten in de gaten! Met deze handige tool kan je natuurlijk eenvoudig kijken wat de keywords van jouw concurrenten zijn en wat hun doelgroep ervan zegt. Als er negatieve dingen worden gezegd, kan jij daar natuurlijk weer handig op inspelen met jouw keywords. Zo kan je jouw aanwezigheid op Instagram positief boosten. 📈

  3. Maak het makkelijker voor jouw doelgroep om je kanaal te vinden. De woorden die jouw doelgroep vaak gebruikt, kan je overnemen in je captions om makkelijker gevonden te worden op Insta. Keywords are the new key to success… 🔑

Advertentie
advertisement
Instagram.Instagram

TikTok-terugblik

2020 was natuurlijk een jaar met veel downs en het verlangen naar heel veel ups. Eigenlijk is het dus niet zo gek dat Danny Vera op nummer 1 van de Top2000 terecht kwam met Rollercoaster. 🎢

Toch was 2020 een topjaar voor een specifieke groep, namelijk de TikTokkers. In het afgelopen jaar heeft TikTok veel nieuwe fans gekregen. Want tja, wat is er nou leuker dan kijken naar andere mensen die óók thuis zitten tijdens een lockdown? Er wordt zelfs verwacht dat TikTok het volgende platform wordt dat de 1 miljard gebruikers aantikt. 🤯 

Om toch nog even terug te kunnen kijken op een hectisch jaar, maar in TikTok-stijl, heeft de app ‘Year in Review’ gelanceerd. Hierdoor kunnen de gebruikers terugblikken op de video’s waar zij de meeste engagement mee hebben gehad. Zo komen alle lekkere hitjes en de meest bizarre filters van 2020 die viral gingen weer even voorbij in een mooi overzicht. 

Heb jij al gecheckt wat jouw TikTok-highlights van 2020 waren? 

Google test Short Video’s

Ja, het is waar: ook Google gaat zich mengen in de battle der korte video’s, maar ze doen het daar wel nét even anders. Zo testen ze een feature die voornamelijk korte video’s van TikTok en Instagram laat zien in een soort carrousel. Voor nu wordt de functie alleen nog getest in de Google app voor telefoons en web. 

Het grootste doel dat Google hiermee heeft is dat gebruikers van de zoekmachine zo niet Google te hoeven verlaten als ze op zoek zijn naar social video entertainment. Naast TikTok- en Instagram-content wordt er ook getest met korte video’s van andere platformen, zoals de Indiase TikTok-concurrent Trell, maar natuurlijk ook met Google’s eigen YouTube Shorts. 

Zodra je klikt op een van de filmpjes in de carrousel, word je doorgestuurd naar de webversie van de applicatie. Hiermee hoopt Google dus te bereiken dat men in Google blijft kijken naar de video’s. 

Mocht de test een succes zijn, kan het op de lange termijn een handige tool zijn om te zoeken naar korte video’s over hetzelfde onderwerp maar binnen meerdere platformen tegelijk. Maar ja, apps zoals TikTok kunnen Google ook blokkeren om dit te kunnen doen…

De tijd zal het leren of deze feature dus doorgezet wordt, of dat het blijft bij deze test. Tot die tijd houden wij het wel voor je in de gaten! 😉

Snapchat relaunched Marketing Partner Program

Nog even wat Snapchat-nieuws om de #LEKKERSOCIAAL af te sluiten…

Snapchat gaat samenwerken met meerdere marketing partners, om het adverteren op Snapchat makkelijker te maken.

Het is natuurlijk geen geheim dat Snapchat een hele grote groep (jonge) gebruikers heeft. Daarnaast is Snapchat bezig met nieuwe AR-ontwikkelingen die eerder al zijn besproken in de #LEKKERSOCIAAL:

Hierdoor is het voor veel bedrijven heel interessant om te adverteren op Snapchat. Voorheen was dit erg lastig, máár met deze nieuwe partners moet dit veel makkelijker gaan. 

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn op Snapchat? Check hier alle ins and outs!🔥

Snapchat

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie