Premium

Onvolwassen Instagram-inzet door hogescholen en universiteiten

Hoe zet het hoger onderwijs Instagram in als marketingtool? Kevin Lamers van reputatie-analysetool Buzzcapture keek ernaar.

Recente Buzzcapture-cijfers tonen aan dat het gebruik van Instagram in Nederland het afgelopen jaar weer gegroeid is. Van 2,1 naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers. De grootste groei zit bij de groep 20- tot 39-jarigen. Laat dat nu net de belangrijkste doelgroep voor het hoger onderwijs zijn. 

Tijd om deze onderwijs merken eens onder de loep te nemen. OBI4wan en NosCura onderzochten de Nederlandse universiteiten en hogescholen op Instagram en maar liefst 72 procent van de onderwijsinstellingen in Nederland is actief op Instagram. Een hoog percentage voor de toch van oudsher conservatieve onderwijssector. 

Hoe volwassen is de Instagram-strategie? 

Maar al snel lopen we tegen de onvolwassenheid van de inzet van het medium aan. Uit het onderzoek blijkt dat Instagram door onderwijsinstellingen nog veelal gezien wordt als een ‘fun’-medium. Maar iets meer dan de helft van de instellingen communiceert het kanaal op de website, vrijwel alle berichten worden geplaatst binnen kantooruren, video wordt nauwelijks ingezet (8 procent), en unieke hashtags worden nauwelijks geclaimd. Gek als je bedenkt dat hier de doelgroep van hogescholen en universiteiten dagelijks op Instagram zit.  

Grote winnaar

Van de zestig instellingen steekt er één met kop en schouders bovenuit qua volgers. Design Academy Eindhoven heeft de meeste volgers van Nederland, gevolgd door Rijksuniversiteit Groningen en TU Delft. 

Gek genoeg zijn alle top-10 noteringen allemaal universiteiten. Zij communiceren allemaal in het Engels op Instagram en hebben zo ook de focus om internationale studenten aan te trekken in deze strategie. Ze bieden kijkjes achter de schermen.

Sommige onderwijsinstellingen geven studenten de mogelijkheid om het kanaal over te nemen. Zo bieden ze nieuwe en huidige studenten een kijkje in het leven van een studenten aan bijvoorbeeld de hogeschool. Wat voor hogescholen en universiteiten geldt, is natuurlijk ook belangrijk voor andere merken.

Geef je doelgroep op Instagram een kijkje achter de schermen. Neem de camera mee uit de studio, interview je ceo of praat met je customer support-team. Iedereen is benieuwd om even mee te kijken hoe het ‘echt’ gaat bij een bedrijf of merk. Behind-the-scenes-content en Instagram bieden je een unieke kans om een merk een gezicht te geven.

Top 10: 

1. Design Academy Eindhoven - 29.200 volgers 
2. University of Groningen - 12.800 volgers
3. TU Delft - 10.100 volgers
4. Wageningen University - 10.000 volgers
5. Utrecht University - 9.991 volgers
6. Universiteit Leiden - 9.622 volgers
7. Universiteit van Amsterdam - 8.552 volgers
8. Erasmus University Rotterdam - 8.459 volgers
9. University of Twente - 4.892 volgers
10. Gerrit Rietveld Academy - 4.829 volgers

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie