Professor dr. Kuhlmeijer overleden

Droevig overlijdingsbericht gisteren in de NRC en vanochtend in de Volkskrant. Professor dr. Hein Kuhlmeijer is op 19 mei in Den Haag overleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kuhlmeijer heeft aan de wieg gestaan van de Nederlandse marketingwetenschap. En heeft als begaafd spreker tal van marketeers geïnspireerd. Welke marketeer kent hem niet?

In de allereerste TvM, 40 jaar geleden, schreef Kuhlmeijer een lang verhaal over wat marketing nu eigenlijk was. En dat is hij heel lang blijven doen.

Hij was 90 jaar, maar zijn dood is toch het einde van een belangrijke periode. Kuhlmeijer was van 1960 tot 1981 hoogleraar aan de faculteit der economische wetenschappen in Rotterdam.

In de periode 1965 tot 1969 was hij de eerste rector van de Stichting Bedrijfskunde en daarmee een van de grondleggers in Nederland van de universitaire bedrijfskundige studie, schrijft decaan Harry Commandeur in de overlijdingsadvertentie.

Jan Bunt schrijft dat de nestor van het Nederlandse marketingonderwijs is overleden. Kuhlmeijer was de eerste hoogleraar die in Nederland het vakgebied commerciële beleidsvorming, nu marketing management, aan een universiteit doceerde.

Ikzelf herinner me hem als een geïnteresseerde en warme persoonlijkheid.

Zo nam hij twee jaar geleden de moeite me te bellen na de ingrijpende restyling van TvM. Hij vond het mooi en goed, zei hij.

Hij verraste me daarmee, want van een oude wetenschapper verwacht je dat niet. Hij zei: 'Marketing is een dynamisch vak en het is goed om steeds te vernieuwen'.

Ik vond dat mooi en ontving met plezier dit compliment uit onverwachte hoek.

Hij vroeg nog wel of de letters wellicht wat groter konden, want daar had hij toch wel enige moeite mee. Ik heb inderdaad daarna de corpsgrootte van de kaderteksten vergroot.

Hein Kuhlmeijer wordt op 26 mei gecremeerd in Den Haag.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie