'TMG benoemt twee eind-twintigers in directie'

Het is een fake-kop. Maar hoe fijn zou dat zijn: twee superambitieuze eind-twintigers in de directie van de TMG. Gaat Geert-Jan van der Snoek digital natives benoemen in zijn krimpende winkel?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van der Snoek, de zoveelste ceo van de TMG binnen een paar jaar, heeft veel plannen. Hoe irritant moet het zijn als buitenstaanders staan mee te brullen welke kant hij op moet sturen. Ik ga dat niet doen, beste Geert-Jan (nou ja, een klein beetje).

Een van jouw sterverslaggevers die ik een paar dagen geleden op een feestje ontmoette, heeft volgens mij het gouden idee. Je moppert weleens dat er geen vernieuwende ideeën komen uit die verslaggevers van de oude stempel. Nou, deze m/v had een briljant, maar o zo simpele ‘insight’: ‘Onze directie is veel te oud’, aldus je eigen sterverslaggever.

Kan het zo simpel zijn? Ja, Geert-Jan. 

De mannen in jouw directie (louter mannen, Geert-Jan) dateren uit het papieren tijdperk. Ferdy Demmers kwam in 1994 van de heao, Gert Jan Oelderik rondde in 1992 zijn opleiding aan de Erasmus af. En de andere directieheren zijn ook typische managers die in hun jeugdjaren aan de kant van de dansvloer met een matje in de nek meedeinden op de klanken van Duran Duran. Ondernemend bloed in de directie? Ik zie het niet. Digital natives evenmin. 

Geert-Jan, wees eerlijk naar jezelf. Jullie kennen maar één trucje: reorganiseren, krimpen, nog een rondje reorganiseren, de drukkerij verkopen, beetje ombuigen en proberen leven te blazen in de bestaande merken. Daar gaan jullie een klein beetje tijd mee winnen. Maar de krimp zet gewoon door.

De groei komt echt niet uit het kopiëren van het huidige Sanoma-model: het stapelen van businessmodellen op je sterke merken. Zelfs met keihard werken ga je op die manier het krimpscenario niet verlaten.

Jullie zullen met echte vernieuwingen moeten komen. En daarvoor heb je twee eind-twintigers nodig in je directie. Het mooie is: jullie hoeven met die nieuwe helden maar één keer echt raak te schieten met een fantastische media-innovatie. Dan kun je als TMG nog jaren de krimpende krant uitgeven en kun je Sjuul terughalen om tot z’n laatste snik gewoon een krant voor de vorige generatie te maken. Eigenlijk voor je mede-directieleden dus. En voor jezelf.

Ik heb goede hoop dat nog deze zomer een persbericht jullie pand verlaat met als kop: ‘TMG benoemt twee eind-twintigers in directie.’

Mede namens je sterverslaggever: graag gedaan!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie