Twitter test bedrijfsprofielen, Snapchat groeit door merken

Social content-bureau Blauw Gras praat je bij in de #Lekkersociaal

In-stream targeting op Facebook en Insta test ads in Reels

Uit een onderzoek van Ipsos uit november 2020 is gebleken dat Facebook en Instagram de populairste platformen zijn onder videokijkers die verbinding zoeken met een merk. Dit nieuwtje is natuurlijk niet aan Facebook voorbij gegaan! Zo hebben ze nieuwe targeting-opties voor in-stream-advertenties aangekondigd én testen ze met Instagram Reels-ads. Het platform hoopt hiermee op meer interactie tussen merken en hun doelgroep. 

De nieuwe targeting-opties betekent dat je voortaan kan bepalen in welk type video’s jouw advertenties voorbij komen. Zo kies je dus relevante, passende video’s, met als  voordeel  dat je sneller de juiste doelgroep bereikt. Tot nu toe heeft Facebook een lijst van wel 20 videothema’s opgesteld waaruit gekozen kan worden. 

Daarnaast wordt er ook getest met advertenties in Reels. In deze ads wordt in ieder geval duidelijk de tag ‘sponsored’ weergegeven voor meer transparantie. Ook gaat het platform zorgen voor een duidelijke call-to-action in de Reels-advertenties. Teksten zoals ‘nu winkelen’ of ‘nu installeren’ kunnen in een CTA-knop geplaatst worden die onderin het beeldscherm zal worden geplaatst. Qua looks lijkt een advertentie verder sprekend op een normale Reel. Of je het in eerste instantie door hebt dat je naar een advertentie zit te kijken, is dus nog maar de vraag. 👀

Advertentie
advertisement
reels ads

Enorme groei voor Snapchat 📈

Dat bekende en relatief nieuwe platformen als TikTok groeien is geen verrassing, maar we moeten ook de social apps die al wat langer op de markt zijn niet onderschatten. Kijk bijvoorbeeld naar Snapchat: de social app heeft er in het afgelopen kwartaal 22% meer gebruikers bijgekregen ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Hoe deze groei te verklaren is?

De grote interesse onder adverteerders speelt een rol. Snapchat stak afgelopen jaar veel tijd in het opzetten van samenwerkingen met grote merken. Zo zagen we bijvoorbeeld 3D AR-filters voor Gucci en The North Face voorbij komen. Mede door de mogelijkheden op het gebied van AR wilden meer en meer merken adverteren op het platform. Deze groei zorgde voor maar liefst 66% meer omzet dit jaar. Dus even een kleine reminder: past een AR-filter binnen jouw campagne?

The test is out: bedrijfsprofielen op Twitter!

Er komt meer bewegingsruimte voor merken op Twitter. Er worden namelijk bedrijfsprofielen ontwikkeld voor het platform. Zo’n profiel biedt bedrijven de mogelijkheid om meer aandacht en een podium te krijgen binnen het platform. Het concept verschilt niet veel met een bedrijfsprofiel op Instagram en Facebook. Zo kan er op deze account pagina meer informatie over het bedrijf worden gegeven. Denk bijvoorbeeld aan een website, contactinformatie en locatie📍. 

Deze optie gaat kansen voor Twitter enorm uitbreiden. Dit is natuurlijk het perfecte opstapje voor bijvoorbeeld e-commerce op het platform. Hierdoor gaat Twitter steeds meer richting een commercieel platform 💰. Of dit goed of slecht uitpakt, houden we voor je in de gaten!

twitter

Instagram brengt influencers en merken samen

De hashtag #ad en #sponsored vliegen je om de oren als je Instagram opent. Influencers en merken werken maar al te graag samen, dus daar ziet Instagram kansen: het zette een marktplaats op om merken en influencers samen te brengen. Eerder gaf Instagram aan zich niet te willen mengen in samenwerkingen, maar nu er veel deals worden gemaakt, wil Instagram meer overzicht. Dit gaat het doen door te investeren in een platform waar influencers en merken elkaar kunnen vinden. 🙌

Ook komt Insta met een ‘creators hub’. Dit is een webwinkel waar influencers zelf producten kunnen verkopen. Zo wil Insta dat influencers net wat meer over houden aan een samenwerking. Doordat de influencer op deze manier zelf iets kan verkopen, wordt het namelijk mogelijk om hier een klein bedrag aan over te houden. Komt Instagram te laat met deze ondersteuning? Of kunnen ze op deze manier toch nog een oogje in het zeil houden?

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie