Premium

ADCN-jury over kritiek: ‘We hoeven het niet met elkaar eens te zijn’

Rachel Yulo, juryvoorzitter in de categorie Writing, verklaart waarom Natuurhuisje geen Lamp toebedeeld kreeg.

Tot ontsteltenis van 'het vak' won Natuurhuisje dit jaar geen Lamp.

Waarom is de campagne 'Niet vliegen, wel landen' van Natuurhuisje niet in de prijzen gevallen? Het is een vraag die vakgenoten enkele dagen na de Lampen-uitreiking van ADCN nog altijd bezighoudt.

Gardeners, het bureau dat de campagne ontwikkelde, heeft de case ingezonden in de categorieën Outdoor, Impact en Writing (voorheen Copy). Alleen voor Impact werd de campagne genomineerd, maar ook in deze categorie mocht het geen Lamp in ontvangst nemen.

Men is met name verontwaardigd om het feit dat Natuurhuisje niet gewonnen heeft in de categorie Writing, omdat nu juist de tekst 'Niet vliegen, wel landen' bij vrijwel de gehele reclameindustrie zo in de smaak valt.

Denise Willigers, managing director van ADCN, zei eerder zich te herkennen in dit geluid, maar dat ze zelf geen 'inhoudelijke invloed' op het juryproces heeft. Rachel Yulo, de Engelstalige juryvoorzitter van de categorieën Writing en Art Direction (en creative director bij TBWA\Neboko), staat Adformatie nu desgevraagd te woord.

Gezonde discussie

Yulo: 'Het is vrij simpel. Bij iedere categorie dient de jury zich te houden aan algemene beoordelingscriteria die door de ADCN zijn opgesteld. Als jury bepalen we zelf een 'lat' waaraan volgens ons prijswinnend werk dient te voldoen. Ik moet zeggen dat er een gezonde discussie werd gevoerd over de kwaliteit van de campagne van Natuurhuisje, maar we waren het er niet als voltallige jury over eens dat ‘ie een Lamp verdiende. Dat de zin 'Niet vliegen, wel landen' in het vak veel waardering kreeg en krijgt, hebben we beslist niet over het hoofd gezien. Maar, als gezegd, we hebben ons simpelweg aan de criteria gehouden.'

Wat vindt Yulo van de heersende kritiek? 'Dat is altijd welkom, en is bovendien het mooie aan ons vak. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn over wat goed en wat geweldig werk is. Dat wij het er als jury niet unaniem over eens waren, neemt niet weg dat anderen de case wel prijswaardig vinden. Ons wordt als jury gevraagd werk te bekronen waarvan de genialiteit niet betwist kan worden - en die taak vatten we niet lichtvoetig op.’

In de categorie Writing zijn er dit jaar überhaubt geen prijzen uitgereikt; in Art Direction wonnen twee campagnes een Lamp (zilver voor Ministerie van Buitenlandse Zaken met The Dropstore en brons voor Nowdays met Questionable Laws).

Of een Engelstalige juryvoorzitter in staat is om de nuances van Nederlandse copy te beoordelen, vindt Yulo ‘geen legitieme vraag’. 'Het is niet aan één persoon om het werk te belonen, maar aan de voltallige jury. Het is aan de juryvoorzitter om de gesprekken te faciliteren en begeleiden. Ik was in mijn jury de enige die de Nederlandse taal niet machtig is, de rest van de vijfkoppige jury is dat wel.'

Mooie woorden

In een eerder artikel op Adformatie reageerden diverse vakgenoten op de kwestie, waaronder Gardeners-directeur Maira Evers. Zij zei 'overrompeld' te zijn door de 'mooie woorden' van haar vakbroeders en -zusters. 'Dat is misschien nog wel mooier dan het winnen van een Lamp.' Alle winnaars van de ADCN Awards ’23 zijn hier te zien. Bekijk de ADCN-juryleden per categorie hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie