Groeien door duurzame innovaties: 5 nieuwe businessmodellen

Het was opvallend dat bij de uitreiking van de NIMA Marketing Awards vorige week vooral duurzame merken op het erepodium stonden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

DSM won in de categorie MarketingCompany, Tony&;s Chocolony bij MarketingNext en in de categorie MarketingLaunch behoorden Peerby en Waka Waka tot de finalisten. Het succes van deze merken wordt onder andere veroorzaakt door het inzetten van duurzaamheid of maatschappelijke thema’s als driver voor innovatie en nieuwe business modellen.
 
Het is frappant, dat achter veel betekenisvolle innovaties slechts een beperkt aantal patronen schuil gaat. Bijvoorbeeld het verduurzamen van producteigenschappen (DSM), bedrijfsprocessen of ketens (Tony Chocolony), een deel van de omzet afdragen aan een goed doel (Waka Waka) of het belonen van duurzaam gedrag van klanten. Door toe te passen op je eigen product, kom je vaak al tot verrassende nieuwe ideeën.
 
Deze week verscheen in de UK ook een razend interessant rapport , dat vanuit een andere invalshoek triggers biedt. Daarin worden vijf opkomende, nieuwe businessmodellen geschetst, die de potentie hebben merken en markten te transformeren, omdat ze maatschappelijke betekenis hebben en meer waarde voor de consument creëren. Dat zijn:

  • Peer-to-peer – het delen van producten of infrastructuur met anderen (bijv. Peerby, Airbnb)
  • Access over ownership – niet bezit maar toegang tot c.q. het gebruik van het product aanbieden (bijv. Spotify, Greenwheels, TurnToo)
  • Closed loop –  inspelen op principes van de circulaire economie, bijvoorbeeld door hergebruik van waardevolle grondstoffen of gebruiken van hernieuwbare grondstoffen (bijv. plant bottle van Coca-Cola, TerraCycle, ReEntry van Interface)
  • Radical transparency – d.m.v. transparantie in de keten nieuwe concepten ontwikkelen (bijv. Eosta’s Nature & More, Toon van Eneco, inleg voor verzekering koppelen aan duurzaam beleggen)
  • Shorter supply chains – letterlijk afstanden verkleinen, schakels uit de keten overslaan of samenwerking binnen ketens (bijv. Willem & Drees, Athlon Mobility Card)

Als je nieuwe ideeën zoekt voor het creëren van maatschappelijke betekenis en echt wilt groeien, dan biedt het toepassen van deze patronen of businessmodellen op je eigen product of merk daarvoor hele interessante prikkels.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie