MassiveMusic komt met tool om merkwaarden aan muziek te koppelen

Met data gedreven sonic branding tool kunnen marketeers ontdekken welke muziek past bij het geluid van hun merk.

MassiveMusic en SoundOut komen met een sonic branding-tool die muziek en wetenschap combineert. Deze tool geeft een indicatie van de mate waarin muziek herinnerd zal worden, het onderscheidend vermogen van muziek en de koppeling van muziek en merkpersoonlijkheid – en daarmee de mate van succes.

De tool, die MassiveBASS (Brand Attribute Sound System) heet, moet marketeers de mogelijkheid bieden hun merkwaarden aan muziek te koppelen en is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De tool maakt gebruik van gegevens van een half miljoen consumenten en slimme dataverwerking. SoundOut is expert op het gebied van het testen van muziek.

Advertentie
advertisement

Ondanks de toename van digitale technologieën ontbreekt het veel merken nog aan cruciale mogelijkheden om ‘gehoord’ te worden, vindt MassiveMusic. Samen met SoundOut is bijna een jaar gewerkt aan het analyseren van het emotionele DNA van muziek – oftewel: hoe we ons voelen als we bepaalde geluiden horen.

Aan meer dan 500.000 consumenten legden ze honderden geluidsfragmenten voor, die werden beoordeeld op ruim tweehonderd verschillende waarden (zoals: vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, plezierig). Vervolgens werden correlaties tussen alle geteste waarden en muziek in kaart gebracht.

Hoe werkt het?

Normaal gesproken zoeken merken verbinding met consumenten met duidelijk bepaalde kernwaarden en de toon van hun communicatie. Bij het merk Volvo staat veiligheid bijvoorbeeld voorop, bij Mercedes draait het om luxe en bij BMW staan prestaties centraal. Daarnaast gebruiken merken vaak de archetypen van Jung om hun strategie te bepalen en daarop te sturen: Nike is de Held, Disney de Magiër en Harley Davidson de Outlaw.

MassiveBASS koppelt de juiste geluiden aan de kernwaarden en archetypen van een merk. De tool laat zien welke muzikale combinaties naadloos aansluiten bij een merk en welke van die combinaties het meest waarschijnlijk door de consument herinnerd zullen worden.

De tool rangschikt de sonische middelen op basis van beste match, waarna bureaus en merken kunnen kiezen welke geluiden het beste aansluiten bij hun missie.

Marijn Roozemond, senior creative strategist bij MassiveMusic: 'Het benchmarken van geluiden die passen bij de kernwaarden van een merk is een vaardigheid waarmee we jarenlang hebben gepionierd. Dat we dankzij een wetenschappelijke tool nu kunnen aantonen dat dit effectief is, is baanbrekend voor sonic branding. Componisten briefen om een originele sonic branding te componeren is ongelooflijk ingewikkeld, omdat muziek subjectief is. Deze tool is ontwikkeld als hulpmiddel om al vroeg in het proces na te gaan welke creatieve routes er zijn en hoe je de kans vergroot dat consumenten zich aangesproken voelen en zich de muziek herinneren.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie