Muziek & Merken met RA*W talent Lucas

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Lucas social strateeg bij Dentsu Creative Amsterdam.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Lucas, 29 jaar en ik vervul met passie de rol van social strateeg bij Dentsu Creative Amsterdam. Ik ben met name werkzaam binnen de social en entertainment afdeling. Hier krijg ik de kans om voor diverse klanten strategieën te ontwikkelen en hun merkidentiteit op social media te versterken. Buiten werk om ben ik zeker een muziekliefhebber, wat zich vroeger vertaalde naar draaien in clubs, kroegen en studentenfeesten, maar nu beperkt blijft tot de meer intieme settings zoals huisfeestjes en de bedrijfsfeesten van Dentsu. Tot slot nog mijn uit de hand gelopen hobby: ik ben bestuurslid bij We Are RA*W.

Welk merk bewonder je en waarom?
Op het gebied van content creatie bewonder ik Red Bull. Of het nu gaat om de content van hun F1-team of de adrenaline opwekkende beelden van freestyle skiën, Red Bull slaat vaak de spijker op zijn kop. Ik denk dat Red Bull zeer effectief inspeelt op zijn doelgroep en communities. Je merkt dat zij hun communities echt centraal zetten en van daaruit het creatieve proces starten. Het is content waar mensen zelf actief naar op zoek gaan en echt willen kijken.

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
'Can't Stop' van de Red Hot Chili Peppers vangt echt de vibe van Red Bull. Die track bruist gewoon van energie ;) Plus, als ik aan het merk denk met al die extreme sporten, avonturen en atleten, dan belichaamt dit nummer perfect bij de benodigde mentaliteit.

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
De eerste campagne waar ik aan moet denken is van het kauwgommerk ‘Extra’ die gelijk na de lockdown een “terug naar normaal” film lanceerde. Energy BBDO ontwikkelde deze extra lange film die perfect samenging met “It’s all coming back to me now” van Celine Dion.

De film haakt herkenbaar in op veel ergernissen tijdens de lockdown, waaronder eindeloze videogesprekken, het niet naar de kapper kunnen of überhaupt de algehele sleur van dag in dag uit in huis vastzitten. Het stuk van de bijzonder onverzorgde man, die zijn pak toiletpapier vastklampt en met vermoeide ogen vanuit zijn voordeur staart, voelt als een vrij treffende visuele metafoor voor heel de lockdown.

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Mijn muzieksmaak is divers en gaat echt van André Hazes en Queen naar Elton John tot aan de sets van Job Jobse. Maar als ik een keuze zou moeten maken op basis van mijn huidige voorkeur op Spotify, dan staat Goldband nu bovenaan. Goldband heeft ook echt een goed verhaal: drie voormalige stukadoors uit Den Haag die nu de podia van diverse festivals en zalen platspelen. Hun nummers bevatten in mijn ogen een perfecte mix van de beste elementen uit de jaren '80 en '90 en zijn pakkend en slim in elkaar gezet. En over hun live optredens kan ik kort zijn: de energie en sfeer die ze creëren is niet te ontkennen. Bij een concert van Goldband is stilstaan gewoonweg geen optie!

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?


Flauw, maar ik ga het toch doen. Als ik Goldband moet vergelijken met een merk is dat natuurlijk: Goldband (het stucmiddel). Ze hebben meer gemeen met het stucmiddel, dan je zou denken:

Stevige basis: Net zoals Goldband stucmiddel je muur superstrak maakt, zorgt de band Goldband voor strakke tunes waar je op kunt rekenen. Altijd steengoed.

Transformeerbaar: Zoals Goldband op de muur imperfecties wegwerkt, veranderen de nummers van Goldband je stemming. Van een lach tot een traan, alles komt voorbij. Het gaat allemaal om de juiste touch.
Moeilijk te vervangen: Als je eenmaal voor Goldband kiest, of het nu voor je muur of je playlist is, is het moeilijk te vervangen. Het blijft gewoon hangen.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Hoewel ik niet direct een specifiek nummer kan kiezen, roept de muziek van André Hazes altijd warme herinneringen op aan skivakanties met mijn ouders. Het was een soort ritueel: mijn vader mocht de CD pas opzetten als de rest van het gezin in de auto in slaap was gevallen. Dus samen voorin de auto, luisterden we samen naar Hazes terwijl de wereld voorbij schoot, die momenten zijn me dierbaar. Als een soort 'guilty pleasure' gaan we nu jaarlijks naar "Heel Holland zingt Hazes", een traditie die ik koester en graag deel met mijn vader.

Lees ook de overige artikelen uit de Muziek & Merken reeks:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →