Muziek & Merken met RA*W talent Tobias Vermeiren

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Tobias Vermeiren, strateeg bij Dentsu Creative.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Tobias Vermeiren, strateeg bij Dentsu Creative Amsterdam. Ik heb voorrecht om hier op prachtige Nederlandse accounts als Randstad en KPN te mogen werken. Daarnaast ben ik strategisch adviseur van het Amsterdamse merk KRNWTR+ en bestuurslid bij We Are RA*W.  De interesse in het reclamevak werd vroeg gewekt. Vanaf jongs af aan speelde ik het spelletje ‘reclame-raden’ met vrienden en familie. Om meer te leren over reclame en waarom sommige reclames beter bleven hangen, gaf ik in groep 7 een spreekbeurt over reclame. Vanaf toen werd ik verliefd op het vak.

Muziek is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Mijn vader is regisseur van onder andere ballet en opera producties. Zo kwam ik vroeg in aanraking met klassieke muziek. Vanaf jongs af aan speelde ik piano. Ik deed eindexamen in het vak muziek, volgde een opleiding jazz-piano en zong in mijn studententijd in de band van mijn studentenvereniging. 

Welk merk bewonder je en waarom?
Wellicht wat standaard, maar voor mij is dit toch Nike. Sinds dag één hebben ze hun bedrijf gebouwd op sterke principes. Nike laat zien dat ze de maatschappij en de mens begrijpt. Nike leent niet van- maar creëert cultuur. Denk aan de Spike Lee commercials. Ze pakt leiderschap en helpt de categorie alsmede de maatschappij vooruit. Nike neemt stelling in thema’s als ‘moederschap’, ‘mentale gezondheid’ en ‘racisme’. En neemt hierin haar verantwoordelijkheid.  En dit houdt niet op bij ‘slechts’ reclame. Op de campus van Nike werken mensen aan producten en diensten zodat ieder mens zich een topsporter kan voelen. Zoals bijvoorbeeld de Nike Run Club App. Nike is consistent in haar merk, maar weet altijd te vernieuwen. Bewonderingswaardig.

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Little Less Conversation van Junkie XL. Ten eerste omdat dit nummer in een van mijn favoriete commercials zat van Nike, waarin Edgar Davids de hoofdrol speelde. En omdat dit - naar mijn mening - naadloos aansluit op de filosofie van Nike. “Little less conversation, little more action please.” Nike bewijst dit met een ijzersterke merkbelofte om atleten (lees iedereen met een lichaam) vooruit te helpen. Het staat bovenaan de Nike Principles: ‘Our business is change’. En met impactvolle campagnes als ‘Dream Crazy’ laten ze zien dat daden luider spreken dan woorden.

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
In mijn optiek geeft muziek een extra dimensie aan een commercial. Het maakt goed werk, fantastisch. Het werkt overdrachtelijk. Het voegt emotie toe en zuigt je in een verhaal. Een merk dat dit goed begrijpt is HEINEKEN. Er staan heel wat nummers van HEINEKEN-commercials in mijn Spotify playlist. Mijn favoriet blijft toch hun commercial ‘The Odyssey’ waarin ze het nummer ‘16 Toneladas’ van de Braziliaanse ​​cult samba zanger Noriel Vilela gebruiken. Maar denk ook aan nummers als ‘Ca Plane Pour Moi’ van Plastic Bertrand en ‘The Golden Age’ van The Asteroids Galaxy Tour.

Ik ben zo vrij om ook onszelf een compliment te geven. In de campagnes van KPN speelt muziek ook een grote rol. Zo werd het nummer ‘Dolce Vita’ van Ryan Paris een enorme hit in 2021 na onze eerste 'katten commercial'. En de campagne zorgde ervoor dat het nummer weer in de TOP 2000 kwam.

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Oei, lastige vraag. Flauw antwoord, die heb ik niet. Ik luister te veel verschillende genres om één artiest aan te kunnen wijzen. Mijn meest gestreamde nummer van 2022 was ‘Dang!’ van Mac Miller - helaas veel te vroeg overleden - en Anderson .Paak.

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?


Aangezien Mac Miller niet meer onder ons is, focus ik alleen op Anderson .Paak voor deze vraag. Ik vind hem een muzikale duizendpoot. Zijn muziek valt niet te vatten in één genre. Van harde hip hop beats tot gitaarriffs die je meenemen naar disco uit de jaren ‘70. Op een of andere manier denk ik bij hem aan het merk Levi’s. Tijdloos, authentiek, verhalend en een tikkeltje eigenwijs.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Weer zo’n moeilijke vraag. Er zijn zoveel nummers waar ik mooie herinneringen aan heb. Als ik er dan toch één moet aanwijzen is dat ‘Photograph’ van Jamie Cullum. Hier zitten veel mooie herinneringen aan verbonden. Als liefhebber van jazz was Jamie Cullum van jongs af aan mijn grote held. Ik draaide zijn album 'Catching Tales’ thuis grijs. Ook kreeg ik voor mijn verjaardag het pianoboek van zijn album. Na school, was het eerste wat ik deed: piano spelen. Het liefst speelde ik ‘Photograph’. Het duurde even om het hele nummer - inclusief piano solo - te leren spelen. Uiteindelijk speelde en zong ik het nummer ook tijdens het praktijkonderdeel van mijn eindexamen muziek. Ik speelde het voor mijn verloofde toen we net aan het daten waren. En tot op de dag van vandaag speel ik het nummer nog graag om even te ontspannen na een dag werken.

Lees ook de overige artikelen uit de Muziek & Merken reeks:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →