Premium

Oud-reclameregisseur Yani is nu kunstenaar: 'We leven in een verwarrende tijd'

De oprichter van Hazazah opent vrijdag zijn eerste solo-expositie 'Out of the woods'.

Yani toont kunstwerk

Kunstenaar en fotograaf Hans Verschuuren, beter bekend als oud-reclameregisseur Yani, opent vrijdag zijn eerste solo-expositie Out of the woods, waarvoor hij een serie van zwart/wit-natuurfoto's handmatig manipuleerde.

Bij lezers van Adformatie zal Yani beter bekend zijn als oprichter van reclameproductiehuis Hazazah. Na jarenlang zo'n 300 commercials te hebben geregisseerd, besloot hij in 2016 uit het bedrijf te stappen. 'Er was verwarring over het reclamevak, met de verschuiving van televisie naar online, die nog steeds voortduurt trouwens', zo blikt hij terug op die tijd. 'Daar worstelde ik zelf ook mee. Bovendien wilde ik vooral creatief bezig zijn, in plaats van voortdurend van de ene naar de andere briefing rennen.' Na zijn vertrek uit Hazazah besloot hij tijdelijk naar Ibiza 'te verkassen'. 'Mensen dachten dat ik ging rentenieren, maar ik wilde vooral mijn huwelijk redden. Mijn vrouw wilde bij me weg, dus ik stelde voor om naar de zon te gaan, een laatste poging om het gezin overeind te houden. Zonder succes trouwens.’

Toch even terugblikken op die goeie ouwe reclametijd. Yani is als regisseur en fotograaf medeverantwoordelijk voor talloze iconische reclamecampagnes, bijvoorbeeld van Heineken (Hey biertje) en Cup-a-Soup (Nu even niet!). 'Diederick Koopal en Cor den Boer (van TBWA\, red.) zaten destijds, jaren '90, in een geweldige flow. Ik hoorde op het bureau hun ideeën en kon die dan alleen nog maar beter maken door passend beeld te schieten. Een campagne als Biertje was zó simpel en krachtig, precies zoals reclame hoort te zijn. Of John de manager, zo'n foute kantoorlul, ik heb daar zo keihard om gelachen. Ja, dat mis ik wel.'

Vol op de remmen

Hoe kijkt Yani in dat kader naar de tegenwoordige tijd? 'Ik wil niet als boze, oude man weggezet worden, maar vooruit. Het vak verandert nu eenmaal. Er zijn nog steeds jonge gasten en meiden die op bureaus te gekke ideeën bedenken, maar er wordt weinig echt bijzonder werk gemaakt. Jezus man, als ik twintig jaar geleden in de stad langs abri's fietste, stond ik voortdurend vol op m'n remmen. Dat komt nu gewoon niet meer voor, ook niet als ik televisie kijk trouwens. Het is ook een verwarrende tijd, adverteerders vragen zich af waar ze hun geld in moeten pompen; waanzinnig werk of 'het goede'?'

Yani was jarenlang meneer de fotograaf, daarna meneer de commercialregisseur en nu wil hij vooral 'meneer de kunstenaar' zijn, zegt hij. Overigens is Yani nog -parttime- actief in de reclamewereld, zo regisseert en ontwikkelt hij campagnes voor kranenmerk Quooker, maar hij wil vooral ‘eigen kunst’ maken.

Kloppende kleuren

Wat is er vrijdag op Out of the woods te zien? 'De laatste tijd maakt Yani series waarvan hijzelf de briefing heeft opgesteld. Het illustratieve aspect komt altijd sterk naar voren, soms zelfs letterlijk door het gebruik van inkt en potloden op de zwart-wit fotoprint. Zo ontstond het idee voor deze expositie. Eenmaal geprint in zwart wit was er de onstuitbare drang om kleur toe te voegen in de beelden. Maar dan wel alles behalve groen of andere 'kloppende' kleuren', zo lezen we in het persbericht.

De expositie is te zien in I love illustration Gallery in de Hallen Amsterdam tot 15 januari, en wordt vrijdag 9 december geopend vanaf 17:00 tot 20:00 uur. Of Yani zenuwachtig is? 'Ja, best wel. Het is toch alsof je in je blote reet staat en iedereen z'n mening mag geven. Met een glaasje wijn erbij. Maar ik heb er ontzettend veel zin in.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie