Track & Trace: Bertus Pelser

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. In deze serie nemen we een kijkje in de platenkasten van het Amp.Amsterdam team.

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?

In deze vijfde editie praten we met Bertus Pelser, Head of Studios bij Amp.Amsterdam. Opgegroeid in een gezin met muzikanten kreeg hij muziek met de paplepel ingegoten. De fascinatie voor geluid en het effect daarvan is er tot op de dag van vandaag.

 

Het sturen van emoties door middel van muziek, het versterken van de boodschap door een contrapunt te vinden tussen beeld en geluid, is voor mij de ware kunst van het vak.
Bertus Pelser

Muziek en sound design zijn mijn passie. Ik ben een sensitief persoon en geluid komt dan ook hard binnen. Ik beschouw muziek als georganiseerd geluid en in sound design zit muziek. Het combineren van die twee geeft mij een kick. Daar kun je een hoop mee doen. Neem een film. Het sturen van emoties door middel van muziek, het versterken van de boodschap door een contrapunt te vinden tussen beeld en geluid, is voor mij de ware kunst van het vak. Het mooie is dat het zo subtiel kan zijn. Plaats een geluid twee frames later op beeld en het effect op het gevoel dat iemand krijgt bij het zien van de beelden kan compleet anders zijn. Dat kan zelfs een gevolg hebben voor het karakter in de film. 

Muziek zit in mijn genen; mijn vader is pianist, mijn zus altviolist. Als kind tikte ik al overal op waar maar geluid uit kwam, of het nu een glas was, de potten en pannen van mijn moeder of een koker met chips. Dat leidde tot drumles, later volgde de piano. Ik groeide op met klassiek: Rachmaninov, Beethoven en Bach, maar ook met jazz, rock en elektronische muziek. Ik ben blij dat ik een brede muzikale opvoeding heb gehad.

De muziek die mij nog steeds het diepste raakt en waar ik nog altijd nieuwe dingen in ontdek, zijn de pianoconcerten van Beethoven, Ravel en Rachmaninov. Als ik fan van iemand zou zijn, dan zou het Rachmaninov zijn, of Jimi Hendrix. Wat zij in hun muziek stoppen qua gevoel, skills, vakmanschap, virtuositeit vind ik perfect. In Rachmaninov zijn tweede en derde pianoconcerten neemt hij mij helemaal mee in een achtbaan die alle menselijke emoties bevat. Tederheid, woeste passages tot op het krankzinnige af, bezinning, zoete romantische passages, duistere episodes. Alles zit erin.

Goede muziek is voor mij verder niet gebonden aan een genre, ik heb een hele brede muzieksmaak, maar ik wil geraakt worden door bijvoorbeeld een originele akkoordenprogressie, een interessant ritme of een verrassend arrangement. Dat is wat wij ook proberen te creëren voor een film, commercial of een merkidentiteit. 

Tijdens mijn studie Kunst Media Technologie richting Muziek Compositie en Sound Design aan de Hogeschool van de Kunsten richtte ik mij op muziekproductie, compositie en sound design. Via mijn docent Ferdinand Bolland kon ik tijdens mijn studie voor een project naar Tanzania. Op de campus daar zag ik iemand van de Makonde-stam spelen op de Mtonya (een trommel). Die ritmes waren heel interessant. De muziek van de Makonde stam bestaat uit ritmische ostinatos, uitgevoerd door een ensemble die je modulair kunt toepassen. Die wilde ik leren spelen, dus heb ik gevraagd mij die ritmes te leren spelen. Daarvoor hebben we zelf mijn trommel gemaakt, van koeienhuid. Voor elke les moest die gestemd worden boven het vuur. Ik was er helemaal in mijn element. Daar heb ik ook malimba (duimpiano) leren spelen. Die muziek heb ik mij eigen gemaakt en toegepast in eigen composities. 

Track & Trace: Bertus Pelser

We hebben bij Amp.Amsterdam inmiddels vijf studio’s met een geweldig team van sound designers, componisten, engineers en producers. Als Head of Studio’s stuur ik het studio team aan, ben ik verantwoordelijk voor de techniek en de studio producties die Amp.Amsterdam verlaten. Het is leuk dat het werk zo divers is. Het is niet alleen sound design en muziek maken voor films en commercials, maar ook voice-over, searches doen en opnemen, UI-geluiden creëren voor in applicaties, bedenken hoe een merk moet klinken en de nieuwste technieken uitzoeken en toepassen. Daarbij inspireren we elkaar om beter te worden en on top of your game te zijn. Dat we met muziek en sound design emoties kunnen sturen door een extra dimensie te creëren bij beelden, geeft een kick.

Beluister al Bertus' favoriete tracks:

Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.

Over Amp.Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →