Premium

Vijanden ontmoeten elkaar in bijzondere VR-film 'Meet the Soldier'

Hack the Planet (Q42) en internationale samenwerkingsorganisatie Mensen met een Missie reisden met VR-brillen naar Oeganda.

De Haagse start-up Hack The Planet (ontstaan uit bureau Q42) en organisatie Mensen met een Missie gebruiken virtual reality op een bijzondere manier. Projectleider Tim van Deursen trok met een professioneel filmteam naar Oeganda en bezocht daar twee rivaliserende families.

Empathie
Door schaarste van water en voedsel heerst een gespannen situatie tussen de twee groepen. Er kan elk moment kan geweld oplaaien, waarbij er zelfs doden vallen. Bij sommige van deze vijanden is verzoening haast onmogelijk. Van Deursen:  'Aan beide kanten zijn de families iemand kwijtgeraakt. Hoe ze dat beleven, daarin bestaat geen verschil. Je ziet mensen die elkaar wat aandoen, maar eigenlijk willen ze dat helemaal niet.'

Via een virtualreality-bril lieten de filmmakers deze vijanden elkaar "ontmoeten". De initiatiefnemers hopen dat de Oegandesen zich op deze manier kunnen inleven in hun vijand. Het idee: empathie is de eerste stap naar verzoening.

Een VR-film over een VR-ervaring
Het resultaat is de documentairefilm 'Meet the Soldier'. Hij duurt twintig minuten en het is een VR-film. Dat betekent dat niet alleen de hoofdpersonages elkaar in virtual reality ontmoeten, maar dat ook de kijker zich in de virtuele wereld bevindt. De kijker wordt als derde persoon onderdeel van de reis die de Oegandese strijders maken.

Rick van der Woud, directeur van Mensen met een Missie: 'Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe, innovatieve methodes om verzoeningsprocessen te ondersteunen. Deze VR-documentaire is hier een mooi voorbeeld van. We hopen de discussie over wat VR kan betekenen voor het oplossen van conflicten met deze documentaire te stimuleren.'

Kracht van VR
Hadden zij de twee vijanden niet evengoed een 'gewone' film van elkaar kunnen laten zien? De makers denken van niet. Zij menen dat VR kan zorgen voor meer empathie, omdat kijkers het gevoel krijgen dat zij de situatie echt beleven. MediaMonks en McCann pasten de techniek eerder toe in deze campagne tegen pesten. Lees meer.

Meet the Soldier gaat in première tijdens Movies that Matter, het internationale filmfestival rond mensenrechten. Bezoekers kunnen de VR-documentaire van 24 tot en met 31 maart gratis ervaren in Theater aan het Spui in Den Haag.

Multidisciplinaire samenwerking
Veel verschillende bedrijven en instellingen werkten mee aan Meet the Soldier. Zo verzorgde bureau Fabrique art direction en design van de film, werd de technische realisatie verzorgd door Wolfstreet, leverde Scopic alle hardware plus edits en was de regie in handen van Teddy Cherim. Het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden hielp bij datavisualisatie.

Zie hieronder de trailer (in 3D)

CREDITS 
Concept: Tim van Deursen | Hack the Planet
Director: Teddy Cherim

Production Company: Wolfstreet | Creative Agency
Executive Producer: Jort Wildschut | Wolfstreet

VR Technical Chief: Yori van Gerven | Scopic
VR Camera Operator: Justin Karten | Scopic
VR Camera Assistant: Johannes Krämer

Producer UG: Julie Mbabaali
Interviewer: Fr. Paul Ngole

Grading: Remi Lindenhovius
Sounddesign and mix: Thijs Felperlaan
Music: Ricky Cherim

Visual design: Herald Boer & Anton Vanhoucke | Fabrique
Data research: Thomas Baar & Joey van der Merwe | Leiden University 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie