'Wie zijn wij om te zeggen dat het onmogelijk is, alleen omdat het nog niet is uitgevonden'

Max Pinas, executive creative director bij Dept is jurypresident van de Dutch Creativity Awards: Digital Services, Gaming, Mobile/Wearables.

Jurypresident Dutch Creativity Awards
Max Pinas, Dept

In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie In samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden van de Dutch Creativity Awards.

De tweede in de reeks is Max Pinas, executive creative director bij Dept en jurypresident van de categorieën Digital Services, Gaming, Mobile & Wearables. Wat vond hij dé voorbeeldcases van het afgelopen jaar en wat is zijn creatieve mantra?

Advertentie
advertisement
Waar kijk je als jurylid van de Dutch Creativity Awards het meest naar uit? 

‘Graag zie ik creatieve oplossingen waar het hart sneller van gaat kloppen en het is mooi meegenomen als ze er ook nog toe leiden dat merken sneller groeien.’

Wat was volgens jouw het ‘must see’-werk van vorig jaar? 

‘De digital fashion arcade show ‘GCDS out of this world SS20201. Het laat zien waar design, motion en merken naar toe kunnen gaan. Geluid, beeld, details in relatie tot de collectie is uitgevoerd tot in perfectie.

Maar ook Tomorrowland 2021: blending live and virtual. Dit kwam precies op het juiste moment. En midden in de pandemie zo’n grote productie draaien is gewoon erg knap gedaan.’

Ten opzichte van de cases vorig jaar, wat hoop je te zien en wat nooit meer?

‘Ik hoop dat we meer mengvormen te zien krijgen van functie en emotie. Branded commerce bijvoorbeeld, waarbij de mondaine PLP & PDP naar een nieuwe niveau niveau getild wordt. Verder hoop ik nooit meer een George Floyd-gebeurtenis te zien, helaas zit dat er nog niet in.’

Hoe zou jij een creatief visionair omschrijven?

‘Als iemand die nu al morgen leeft.’

Waar inspireert jou?

‘Veel lezen, blogs, podcasts. Een van de redenenen dat ik bijvoorbeeld naast dit mooie initiatief bij de Webby’s en Lovies jureer, is om te ervaren wat er gebeurd in de wereld. Ook houd ik een aantal Whatsapp-groepen bij die mij goed de hoogte houden van de verschillende ontwikkelingen.

Verder kijk ik in  het normale leven veel om mij heen en probeer ik experiences om te denken: wat als dit nou eens zo of zo zou zijn.’ 

Wat is het meest baanbrekende werk dat je dit jaar hebt gezien? 

‘Als ik een “normale site” moet kiezen en niet van onszelf, vond ik de mix van design en experience door Adidas in de Chile 20-collectie aardig gedaan. Toch, in alle eerlijkheid, er zijn er veel meer van eenzelfde kaliber ontwikkeld.

Overall werd ik vooral erg blij van verschillende virtuele werelden, zoals de multiverse van Burning Man, het was als concept erg inspirerend. Of bijvoorbeeld Turn of the screw en natuurlijk de eerdere genoemde voorbeelden van Tomorrowland en GCDS.’

Heb jij een creatieve mantra?

‘Who are we to say something isn’t possible, just because we haven’t invented it yet’

Hoe ga jij om met tegenslag of de angst ervoor?

‘Doorgaan’

Wat zijn jouw drijfveren?

‘Ik wil graag in de toekomst leven en hier nu een wezenlijke bijdrage aan leveren zodat die toekomst er ook daadwerkelijk komt.’

Wat was de meest creatieve case waar je zelf ooit aan hebt gewerkt?

‘Onlangs hebben we een virtuele Dept-weekender gehouden, waar eigenlijk alles voor wat betreft experience-design samenkomt. Super tof om te doen. In het verlengde daarvan heb ik mede Eurovision Village bedacht.’

Dept - Eurovision Village
Hoe kunnen wij als creatieve industrie helpen om die betere wereld van morgen te creëren?

‘Maak een plan en wordt bijvoorbeeld zelf een klimaatneutraal bedrijf. Zorg ervoor dat ongeacht ras, voorkeuren of overtuigingen er altijd gelijke kansen zijn voor iedereen: zowel vanuit jezelf als bij het werk dat je uitvoert met de mensen daaromheen.

En...Begin bij jezelf, voordat je merken ergens van gaat overtuigen. Pas dan gaan een hoop andere voorname zaken vanzelf: wat je doet is dan immers, deels, een reflectie van je eigen DNA.’ 

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

‘Liever een fout maken doordat je iets doet, dan een fout maken omdat je niets deed.’

Waarom is aanmelden voor de Dutch Creativity Awards eigenlijk best wel een goed idee?

‘Het vieren van werk is altijd een goed idee. Het helpt klanten om intern draagvlak te creëren voor nog mooier en beter werk, daarbij motiveert het teams ‘to keep on making good shit.’ 

Inzenden Dutch Creativity Awards

Inzenden voor Dutch Creativity Awards kan nog tot en met 2 juli.

Lees ook: 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie