Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutch Digital Design in de schijnwerpers op SXSW

Tijdens het internationale SXSW festival staan dinsdag twee Nederlandse bureaus op het podium. Wat gaan zij vertellen?
Code dAzur
Code dAzur

CODE D'AZUR over The Lockdown

Technisch directeur Erik Rave van CODE D’AZUR presenteert het verhaal achter de case ‘The Lockdown’, ’s werelds eerste mobile AR escape room die werd gebouwd in opdracht van ABN Amro. 

BH: Erik, wat was de achtergrond en briefing van ABN AMRO voor dit project?

ER: 'De financiële dienstverlening heeft veel moeite om ICT-vacatures te vervullen. De bank wilde in deze overspannen arbeidsmarkt op het netvlies van de doelgroep komen. De uitdaging was om binnen één jaar 400 digitale en it-professionals te recruiten.’

BH: Wat was jullie strategie, hoe hebben jullie het aangepakt?

ER: ‘We merken dat de doelgroep, zonder het zich te realiseren, al veel interesses deelde met ABN AMRO op onderwerpen als artificial intelligence, info-security, cryptocurrency en blockchain. Daarnaast dagen ‘tech savvy’ mensen zichzelf graag uit met het spelen van games en puzzels. Op basis van deze twee inzichten wilden we een brug slaan, door de doelgroep op een onverwachte manier mee te voeren in onderwerpen waar ABN AMRO zich ook mee bezighoudt.’

BH: Wat zij de resultaten tot vandaag, hoe effectief was The Lockdown?

ER: 'De game genereerde ruim 10 duizend downloads, 133% van de doelstelling. In de Android en iOS stores is de waardering gemiddeld 4,8 van de 5 sterren. Op de recruitment website telden we 10.641 unieke bezoekers en in totaal zijn er1040 kwalitatieve Cv’s binnengekomen, 30% meer dan in dezelfde periode in 2017. En misschien wel het belangrijkste: ABN AMRO is inmiddels een van de populairste it-werkgevers onder de niet it-bedrijven.’

BH: Hoe belangrijk is SXSW voor jullie en wat willen jullie eruit halen?

ER: 'Voor ons is het een van de belangrijkste plekken om inspiratie op te doen. Bij ons werken technologie, creatie en strategie nauw samen. SXSW is misschien wel de ultieme plek om te kijken hoe verschillende disciplines elkaar kunnen versterken en samenwerken.'

Pieter

Fabrique over Nederlands digital design

Fabrique zal ingaan op de vraag wat is er zo Nederlands is aan ons digitale ontwerp. Aan de hand van voorbeelden uit hun werk beantwoorden ze de vraag en bieden ze inspiratie. Directeur Pieter Jongerius voert het woord.

BH: Pieter, wat is volgens jou Nederlands aan ons digitale werk?

PJ: ‘Kenmerkend is dat de design mentaliteit door alle lagen van het product voelbaar is. Die mentaliteit is voor een groot deel gevormd door de ambitieuze ontwerpscholen die ons land heeft. Toch heeft ons digitale werk, anders dan bij Dutch Design, wat minder een herkenbare signatuur, omdat het vaak ten dienste staat van merken en in toenemende mate internationaal is.’

BH: Kan je iets zeggen over de Nederlandse mentaliteit daarachter?

PJ: ‘Ten eerste de directheid. Ik hoor vaak dat onze werkwijze nogal open en confronterend is, wars van hiërarchie en omgangsvormen. Kenmerkend is verder de combinatie van bescheidenheid met ambitie, evenals als plezier. Er mag best humor in het werk zitten. Dat zag je ook in het Dutch Design van de jaren negentig. Verder zou ik ‘conceptualiteit’ willen noemen. “Wat maken we groot?” is hier een veelgehoord startpunt in een ontwerptraject.Tenslotte is het zo dat we graag buiten de gebaande paden gaan, experimenteren: we zijn wars van traditie.’

BH: Heb je daar voorbeelden bij uit eigen werk?

PJ: ‘Ons werk voor het Schiphol: we hebben onder andere de digitale paspoortcontrole ontworpen. Het is een hele onderneming om te innoveren in een wereld waar veel verschillende vakmensen onder druk moeten presteren. Conceptualiteit zie je terug in ons werk voor het Rijksmuseum. In een tijd dat het fysiek gedeeltelijk gesloten was, brachten we het museum letterlijk dichterbij. Buiten de gebaande paden gaan  zie je in het servicedesign voor de GVB-kaartautomaat. Vanuit een blanco canvas hebben we een nieuwe experience ontworpen, 2D én 3D.’

BH: Hoe zit het met de resultaten van dat werk?

PJ: ‘Ons werk voor het Rijksmuseum leverde 450.000 Rijksstudio's op, vier keer boven target, en de ticketconversie ging 200% omhoog. Uiteindelijk is dat ook wat we met Dutch Digital Design willen vertellen: het ziet er fraai uit en het werkt geweldig, maar het is vooral effectief voor opdrachtgevers.'

Registratie voor de sessie

Dutch Digital Design organiseert de sessie binnen de Dutch Design Day bij de Nederlandse handelsmissie New Dutch Wave. Wie er dinsdag 12 maart bij wil zijn, kan zich aanmelden via Eventbrite.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in