Overslaan en naar de inhoud gaan

'Heineken-reclame strijdig met EU-regels'

Reclames als 'Biertje?' en 'Martini baby' zijn volgens Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA) strijdig met EU-regels voor alcoholreclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze heeft de Europese Commissie dinsdag gevraagd om een oordeel. De EU-regels bepalen dat alcoholreclame niet gericht mogen zijn op jongeren en sociaal succes suggereren. ‘Maar bij de Heineken-reclame 'Biertje?' krijgt een jongeman een hele groep vrienden als hij bier aanbiedt. Heel raar dat de Reclame Code Commissie dat toch goedkeurt', zegt Corbey.

Nederland heeft als enige EU-land de Europese regels opgenomen in een afspraak in plaats van een wet. De PvdA'er vraagt zich af of dat wel werkt. ‘De consumptie van alcohol onder jongeren neemt toe', ziet Corbey, ‘met alle schade van dien voor de ontwikkeling van de hersenen.’ Ze vraagt de Europese Commissie om een verplichte waarschuwing voor jongeren op alcoholhoudende dranken (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in