Het gaat hier om een zelfreguleringsinitiatief van de Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van IAB Nederland, en vertegenwoordigers van de communicatiebranche en vertegenwoordigers van de communicatiebranche (o.a. DDMA, BVA, VEA, NUV). Doel van het initiatief dat in april van dit jaar werd aangekondigd, is om de privacy van internetgebruikers te beschermen.
Vanaf 30 augustus een zogenaamd ‘informatie-icoon’ bij elke internet advertentie van de deelnemende exploitanten getoond. Dit icoon leidt naar een landingspagina met daarop de privacypolicy van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan worden doorgeklikt naar www.youronlinechoices.eu/nl. Op deze site kan de consument zien welke partijen cookies op zijn computer plaatsen en kan deze de betreffende cookies aan- of uitzetten.
De internetpartijen die al bij de lancering actief zijn representeren gezamenlijk naar eigen zeggen driekwart van het Nederlandse internetbereik. Door deze integrale benadering is voor de consument sprake van eenduidige en herkenbare communicatie over online privacy en het instellen van advertentievoorkeuren via het informatie-icoon, zo meent IAB.
Het initiatief dient ook als signaal aan de overheid dat de branche de strengere regels omtrent online privacy en cookies in acht neemt via zelfregulering. In juni heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor ‘ondubbelzinnige toestemming’ voor cookies. Rond de uitvoering van dit besluit leven nogal wat onduidelijkheden. Zo is er discussie over het mogelijk negatieve effect wat een dergelijk besluit kan hebben op het gebruiksgemak van internet. Mede om die reden is besloten het volg-me-niet-register versneld in te voeren en de internetgebruiker controle te geven over zijn privacy. De zelfregulering is geen vervanging van de wet, maar een aanvulling erop, zo meldt IAB.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu