Deze zijn:
- Betrek de klant in alle fasen van het innovatieproces
Het actief betrekken van de klant leidt tot een bijdrage aan de klantenbinding en een verbeterde winstgevendheid. - Innovatie integreren in de commerciële strategie en inbedden in de bedrijfscultuur
De innovatiestrategie dient voort te komen uit de commerciële strategie. Om dit te bewerkstelligen is een innovatieve bedrijfscultuur noodzakelijk waarbij men is gericht op het beantwoorden van de klantvraag en de ontwikkeling van een nieuwe product/dienst. - Innovatie binnen het bedrijf integraal aansturen en samenwerking tussen afdelingen optimaliseren
Innovatieprojecten vinden nog vaak binnen afdelingen plaats en worden zelden tot nooit integraal aangestuurd. Marketing en verkoop, financiën, research en development en engineering en productie hebben een ander beeld bij de klantvraag en invulling daarvan. - Innovatie sturen vanuit kansen en niet vanuit bedreigingen
Innovaties komen vaak voort vanuit de klantvraag, maar nog vaker vanuit een reactie op de concurrentie. Het gehele verhaal en de conclusie staan in het januarinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu