Overslaan en naar de inhoud gaan

Verrassing: radio is belangrijkste nieuwsbron en niet internet

De Nederlander haalt zijn dagelijkse portie nieuws voor het grootste deel van de radio.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is de conclusie van het jaarlijkse van het Commissariaat voor de Media () dat donderdag naar buiten is gekomen.

De publieke omroep heeft bij het landelijke nieuwsaanbod de sterkste positie met een bereik van bijna 43 procent van alle Nederlanders en een marktaandeel van ruim 16 procent.

Goede tweede is het ANP Radio Nieuws dat door verschillende commerciële omroepen wordt afgenomen.
De eerste internetnieuwsbron in dit rijtje is telegraaf.nl, dat met een bereik van 7,8 procent op de zesde plaats noteert. Het gelijknamige dagblad staat een plek hoger met een bereik van 13,9 procent.

Opvallend is dat het internet vooralsnog geen belangrijke bron voor nieuwsgaring bij het grote publiek vormt. Internet bereikt een kleine 19 procent van de Nederlanders die op zoek zijn naar nieuws.

Vooral het feit dat pakweg 70 procent van de Nederlandse bevolking meer dan één bron raadpleegt om zich te laten informeren, is voor het CvdM een argument om mediabedrijven meer ruimte te geven op andere platforms een vinger in de pap te krijgen.

Stel dat het televisie- en radiobedrijf RTL zou fuseren met het Telegraaf-concern, dan komt het bereik van deze mediagroep op bijna 50 procent uit. Dat is hoog, maar slechts 8 procent van de Nederlanders zou zijn nieuwsbehoefte alleen via deze combinatie bevredigen.

Het rapport signaleert dat er ingrijpende veranderingen zullen plaatsvinden. De relatief machtige positie van de Publieke Omroep op de nieuwsmarkt begint af te brokkelen, doordat ANP zijn nieuws levert aan commerciële zenders en internetsites.

De grootste bedreiging is echter niet dat er geen brede behoefte is aan nieuws, maar dat vooral achtergrondinformatie het kind van de rekening wordt. Snel, kort en dus 'oppervlakkig' nieuws neemt een hoge vlucht.

Bij de nieuwsdomeinen op internet voert de Telegraaf het veld van uitgevers aan met een bereik van ruim 26 procent van de gebruikers. Tijdschriftenuitgever Sanoma volgt hier als tweede met een bereik van bijna 26 procent via de website nu.nl. Het nieuws dat daar is te vinden, is afkomstig van het ANP.

De nieuwssites van het Algemeen Dagblad, NRC en Volkskrant hebben allen een bereik van pakweg 10 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in