Aldus Unilever: ‘Met het nieuwe logo willen we meer op de voorgrond treden en duidelijk zijn over waar we voor staan. Unilever is geen
afstandelijke houdstermaatschappij - zij is een onderneming met grote merken die mensen helpen er goed uit te zien, zich goed te voelen en
meer uit het leven te halen. Tegelijkertijd is Unilever een onderneming die verantwoordelijkheid wil nemen ten opzichte van de samenleving en het milieu. We willen vitaliteit toevoegen aan het leven. Dat klinkt erg ambitieus, maar het is wel van oudsher de kern van wat we doen. We maken het alleen wat meer zichtbaar. En we geloven dat we op de goede weg zijn.’
Het nieuwe logo is ontworpen door het Britse bureau Wolff Olins en vormt onderdeel van de strategie Unilever 2010, die onlangs is aangekondigd voor de jaren 2005-2010. Het logo bestaat maar liefst uit 25 ‘icoontjes’, die de verschillende merken van Unilever en de missie ' Unilever voegt vitaliteit toe aan het leven ' moeten uitdragen. Unilever omschrijft de icoontjes als volgt:
- Zon: onze belangrijkste natuurlijke energiebron. Het begin
van alle leven, het ultieme symbool van vitaliteit. De zon
staat voor Port Sunlight, de bakermat van Lever Brothers
- zoals Rotterdam de bakermat van de Margarine Unie was -
en ook voor een aantal van onze merken. Zo gebruiken
Flora, Slim•Fast en Omo alledrie de stralen van de zon om
hun sterke punten voor het voetlicht te brengen. - DNA: de dubbele helix, de genetische blauwdruk van alle
leven en een symbool voor de biowetenschappen; de sleutel
tot een gezond leven. Zoals de zon de grootste bouwsteen is
van het leven, is DNA de kleinste. - Bij: staat voor schepping, bestuiving, hard werken en
biodiversiteit; bijen symboliseren zowel uitdagingen als
kansen op milieugebied. - Hand: symbool van gevoeligheid, zorg en behoefte; staat
zowel voor huid als voor aanraking. - Bloem: vertegenwoordigt geur; in combinatie met de hand
staat de bloem voor vochtinbrengende verzorgingsmiddelen
en crèmes. - Haar: symbool van schoonheid en er goed uitzien; staat in
combinatie met de bloem voor reinheid en geur en samen
met de hand voor zachtheid. - Palmboom: een gekoesterde hulpbron. Levert behalve
palmolie veel vruchten, zoals kokosnoten, bananen en
dadels. Symboliseert ook het paradijs. - Sauzen of spreads: staat voor mixen of roeren; verwijst ook
naar het toevoegen van smaak. - Lepel: symbool van voeding, proeven en koken.
- Kom: een schaal heerlijk geurend eten. Kan ook staan voor
een kant-en-klaarmaaltijd, warme drank of soep. - Kruiden: staat voor smaakmakers en verse ingrediënten.
- Vis: staat voor voedsel, zee en zoetwater.
- Schittering: schoon, gezond en bruisend van energie.
- Vogel: symbool van vrijheid; staat voor ontspanning na het
dagelijks werk en voor meer uit het leven halen. - Hergebruik: onderdeel van onze inspanningen op het gebied
van duurzaamheid. - Lippen: staat voor schoonheid, er goed uitzien, en smaak.
- IJs: een traktatie, plezier en genieten.
- Thee: een plant of het extract van een plant, zoals thee; ook
een symbool van groei en van landbouw. - Deeltjes: verwijst naar wetenschap, luchtbelletjes en gebruis.
- Diepvries: het plantje symboliseert versheid, de sneeuwvlok
staat voor bevriezen. - Golf: symboliseert reinheid, frisheid en energie, zowel voor
lichaamsverzorging als, in combinatie met het shirt, voor de
was. - Druppels: verwijst naar schoon water en zuiverheid.
- Potje: staat voor verpakken - een potje crème gekoppeld aan
persoonlijke verzorging. - Kleding: staat voor een frisse was en er goed uitzien.
- Hart: symbool van liefde, zorg en gezondheid. Daarnaast heeft Unilever besloten dat alle werkmaatschappijen voortaan de naam van Unilever zullen gaan dragen. In Brazilië bijvoorbeeld gaat dochteronderneming Gessy Lever voortaan Unilever Brazil heten. Vanaf 1 juli 2004 zal Unilever gaan nadenken over de naamsverandering voor de Nederlandse werkmaatschappijen Lever Faberge en IgloMoragroep. Vanaf die datum start men ook met de implementatie van het nieuwe logo op de verpakkingen van alle Unilevermerken. Die aanpassing duurt anderhalf jaar, volgens Unilever om de gehele operatie zo kostenefficient mogelijk te laten verlopen. De kosten van invoering van het logo bedragen wereldwijd tien miljoen euro, inclusief aanpassing van postpapier en vernieuwing van bedrijfslogo's.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu