
'Kinderen worden met te veel reclame bestookt. Daardoor wordt het effect kleiner', licht Verveen toe in de Volkskrant. De hoeveelheid reclame die op kinderen wordt afgevuurd, nadert de grens van het toelaatbare, aldus Verveen. 'Zeker in deze weken is sprake van een waar reclamebombardement.' Volgens hem heeft verder opvoeren van kinderreclame een averechts effect. 'Kinderen ervaren tv-spotjes steeds vaker als een irritante onderbreking. Ouders hebben op hun beurt moeite met de zeurterreur waar veel reclame op mikt. In Amerika zie je op dit moment een tegenbeweging, kinderen wenden zich van reclame af. Dat gaat hier ook gebeuren.' Verveen is van mening dat een verbod op reclame voor kinderen van 6 jaar en ouder niet nodig is, omdat zij goed weten hoe ze met reclame moeten omgaan. Wel zouden adverteerders en reclamemakers er goed aan doen te zoeken naar andere manieren om met kinderen in contact te komen. 'Oudere kinderen zijn geharde mediaconsumenten, ze prikken overal doorheen. Het effect van traditionele reclamefilmpjes is daardoor dalende.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid