5 bureaus in pitch huisstijl Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft een internationale pitch uitgeschreven voor een nieuwe huisstijl voor het museum. Vijf bureaus zijn nog in de race.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit zijn: Irma Boom Office, LUST en Mevis & Van Deursen uit Nederland en Pierre di Sciullo en Atelier de Création Graphique onder leiding van Pierre Bernard uit Frankrijk. Op donderdag 8 januari maakt het museum de keuze bekend. Een werkgroep onder leiding van Gijs van Tuyl, directeur Stedelijk Museum, houdt zich bezig met het ontwikkelen van een nieuwe grafische identiteit voor het museum. Er is gekozen voor een internationale competitie, uitgezet onder meerdere bureaus. Extern adviseur en grafisch ontwerper Gerard Hadders is aangetrokken voor het inhoudelijk begeleiden van de huisstijlcompetitie. De andere leden van de werkgroep zijn Marten Jongema, curator van het Stedelijk Museum en Marjolijn Bronkhuyzen, hoofd Communicatie en Marketing van het museum, projectleider is Mirjam Flik.

In de voorbereidende fase stelde het Stedelijk een programma van eisen op en legde een longlist aan. Van die lijst van zestien bureaus bleven er op basis van hun portfolio’s vijf kandidaten over. Een belangrijk selectiecriterium was de vraag of een bureau in staat is om tot een hybride stijl te komen. Het idee om de kandidaten een systeem van tekens te laten ontwikkelen is ontleend aan het werk van Willem Sandberg (van 1945-1962 directeur Stedelijk Museum). Zijn werk laat zien dat verscheidenheid of veelsoortigheid kan leiden tot een consequente grafische stijl van een museum.

Ook heeft de werkgroep een inventarisatie gemaakt van de dragers van de huisstijl, van visitekaartjes tot en met de wegbewijzering. In samenwerking met architectenbureau BenthemCrouwel, verantwoordelijk voor het nieuwe museumgebouw, is ook gekeken naar raakvlakken met de architectuur. Met Gillian Schrofer van Concern, ontwerper van alle horecaruimtes, is een inschatting gemaakt van de grafische mogelijkheden voor het restaurant. De vijf bureaus lieten onlangs tijdens de eerste presentatie van hun schetsen een spannende mix van internationaal grafisch talent zien. Maandag 5 januari zal de eindpresentatie plaatsvinden, gevolgd door de uitverkiezing op 8 januari.

Bij de beoordeling is ook een jury betrokken, bestaande uit: Paul Hefting (publicist over grafische vormgeving), Hendrik Driessen (directeur De Pont, Tilburg), Dingeman Kuilman (directeur Premsela, Dutch platform for design and fashion), Petra Blaisse (vormgeefster bij het interieur-exterieur bureau Inside Outside) en Hester Wolters (voormalig eindredacteur van Vormberichten). Lex Reitsma legt het proces vast in een documentaire die in 2009 wordt uitgebracht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie