Consumentenbond: telemarketingwet werkt na 2 jaar nog steeds niet goed

Bedrijven mogen consumenten alleen nog bellen met expliciete toestemming, maar 80 procent van de Nederlanders zegt dat dit niet gebeurt.

Telemarketing gaat vrolijk door, aldus de Consumentenbond
Afbeelding: Shutterstock

Bedrijven negeren op grote schaal de telemarketingwet die per 1 juli 2021 geldt en bellen consumenten nog steeds zonder expliciete toestemming op om commerciële aanbiedingen te doen. Dat meldt de Consumentenbond op basis van een peiling onder 1100 Nederlanders. Acht op de tien ondervraagden zegt in het afgelopen jaar ongevraagd gebeld te zijn. Van die groep claimt een kwart maandelijks benaderd te zijn door telemarketeers en tien procent wekelijks. Dat is opvallend, want organisaties moeten al twee jaar expliciete toestemming van de consument hebben om telefonisch contact op te nemen.

'Energieleveranciers bellen het vaakst'

Dat zoveel Nederlanders desondanks ongevraagd gebeld worden, kan te maken hebben met een uitzonderingsgrond in de telemarketingwet. Die schrijft voor dat consumenten die lid of klant zijn geweest na de opzegging van de overeenkomst nog drie jaar benaderd mogen worden. 68 Procent van de ondervraagde consumenten zegt tegen de Consumentenbond dat zij na opzegging van de overeenkomst niet meer gebeld wil worden.

Uit de peiling van de Consumentenbond blijkt dat de meeste telefoontjes in opdracht zijn van energieleveranciers, gevolgd door loterijen en goede doelen. Vier jaar geleden was die top drie ook zo. De top-een-positie van energieleveranciers in de afgelopen twaalf maanden is opmerkelijk omdat veel energiebedrijven vorig jaar liever géén nieuwe klanten wilden vanwege onzekerheid op de tarievenmarkt. Dat kwam door de oorlog in Oekraïne. Energieleveranciers boden daarom nauwelijks contracten aan en de contracten die beschikbaar waren, waren variabele contracten.

Aanscherping

De Consumentenbond wil een aanscherping van de telemarketingwet uit 2021. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wetgeving is één ding, maar als het niet goed nageleefd wordt, heeft het geen nut. Wat ons betreft moet de controle en handhaving nog scherper. We roepen consumenten dan ook op om ongewenste telefoontjes te melden bij Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).’

Ook zegt de vereniging in gesprek te zijn met de ACM en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over 'verbetering en aanscherping van de wet en het toezicht.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie