Premium

Dutch Grand Prix vernieuwt online kanalen om de klantbeleving te verbeteren

De organisatie verwacht dat zijn website als onderdeel van de digitale klantbeleving een steeds grotere rol gaat spelen.

Een marketingafbeelding van de nieuwe vormgeving
Afbeelding: aangeleverd

Eind augustus vindt de jaarlijkse Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix weer plaats in Zandvoort. In aanloop naar deze en volgende edities heeft de organisatie van de Dutch Grand Prix zijn eigen online kanalen vernieuwd. Met die strategie wil de organisatie inspelen op de 'constant veranderende behoeften van fans'. 

Digitale klantbeleving

De basis van die fancommunicatie is een database met bijbehorend marketingplatform waar ruim 850 duizend fanprofielen in staan. Deze database is opgezet in samenwerking met CM.com, een partner van het Zandvoort-circuit. De database stelt de organisatie naar eigen zeggen in staat om met de profielen 'heel gericht, snel en eenvoudig te communiceren.' Dat communiceren gebeurt met name via de eigen DutchGP-app (+100.000 gebruikers), e-mail en WhatsApp (+170.000 unieke conversaties). De website van Dutch Grand Prix trok vorig jaar 1,8 miljoen unieke bezoekers. 'De verwachting is dat het platform als onderdeel van de digitale klantbeleving een steeds grotere rol gaat spelen.'

Die app, de website en visuele identiteit zijn die reden vernieuwd. De visuele huisstijl moet beter aansluiten bij 'het nieuwe Formule 1-tijdperk' en het oranje- en festivalgevoel waar DutchGP zich mee associeert. De vernieuwde app en website besteden ook meer aandacht aan de live-ervaring van het race-evenement.

Nieuwe advertisingmogelijkheden

Maar de organisatie wil niet alleen relevant zijn tijdens het raceweekend, zegt Teun Verheij als head of marketing, communicatie en media bij Dutch Grand Prix. 'We willen mee met de groeiende aandacht en digitale behoeften van de fans. We gaan naar een online omgeving die zich gedurende het jaar aanpast aan de beleving en de wensen van de fans op basis van de racekalender. We hanteren: Pre race, Live race, Post race. Met andere woorden, we bieden de thuisblijvers een digitale, dynamische ervaring en laten ze deels ervaren hoe het is om in Zandvoort op de eerste rij te zitten. Het resultaat moet een betere customer service en customer experience gaan opleveren. Zo laten we onze nieuwe digitale oplossingen optimaal bijdragen aan de verdere hyperpersonalisatie van onze content om zo iedere fan op basis van persoonlijke voorkeuren te kunnen bedienen. [..] Met deze verdieping van ons digitale landschap bieden we tegelijkertijd ook nieuwe commerciële mogelijkheden voor huidige en toekomstige partners. Een vernieuwde app en platform geven simpelweg nieuwe mogelijkheden voor zichtbaarheid in advertising en branded content als verlengstuk van je live-ervaring en zichtbaarheid op en rondom ons evenement.'

Externe hulp

De visuele rebranding en online herpositionering is uitgevoerd door het marketingteam van Dutch Grand Prix in samenwerking met Studio Luko (rebranding) en Su-media (ontwikkeling online omgeving). Partner CM.com is verantwoordelijk voor de profielendatabase en de Dutch GP-app.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie