Kabinet wil online nepreviews verbieden

Ingediend wetsvoorstel moet het (laten) plaatsen van neprecensies op internet verbieden. Dit moet eerlijke marketing ten goede komen.

Het kabinet komt met een verbod op het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews op het internet. Dat moet leiden tot het verdwijnen van nepreviews, zodat alleen eerlijke - door consumenten geschreven - reviews overblijven om anderen te informeren. Het wetsvoorstel moet in mei 2022 ingaan, schreef het AD als eerste. Onderzoek geeft aan dat drie op de vier mensen zijn aankoop mede baseert op op de reviews van anderen. Het is dus belangrijk dat die reviews eerlijk zijn.

Webwinkels, maar ook platforms die bijvoorbeeld hotelovernachtingen of dagjes uit aanbieden, moeten reviews straks eerst op echtheid controleren voordat ze online mogen. Ook dat is een verschil met de huidige situatie, waarin een deel van de websites consumenten (nep)reviews laat plaatsen en ze na publicatie controleert. Of dit helemaal niet doet. Het wetsvoorstel verbiedt websites bovendien om negatieve recensies te verwijderen en positieve recensies wel te laten staan. 

Websites die de nieuwe wet schenden, kunnen een boete van minimaal vier procent van de omzet verwachten. 

Wetsvoorstel ter goedkeuring

Het wetsvoorstel dat nu bij de Tweede Kamer ligt, is gebaseerd op Europese regels. Internationale websites die werken met reviews, moeten op termijn dan ook in alle EU-landen zorg dragen dat zij zich aan de nieuwe wetgeving houden. Een meerderheid van de Tweede Kamer moet wel nog instemmen met het wetsvoorstel - en zal dit naar verwachting doen. 

Neprecensies zijn een langdurige plaag

Online neprecensies zijn al jaren een plaag op allerlei typen websites. Hoe groot het probleem is, is lastig vast te stellen. Experts schatten dat tussen de 16 en 33 procent van alle getoonde 'consumentenreviews' geschreven is door bedrijven, robots of mensen die niet hun eerlijke mening geven. Bijvoorbeeld omdat zij de eigenaar van het hotel kennen en een vijf sterren-review geven terwijl ze het hotel nog nooit bezocht hebben. 

Of omdat mensen een product ontvangen en niet hoeven te betalen als zij een vijf sterren-beoordeling achterlaten op de website van de verkoper of fabrikant. E-commercegigant Amazon is één van de websites die veel last heeft van neprecensies en oneerlijke recensies. Zo verbande Amazon in mei diverse bekende Chinese fabrikanten van elektronicaproducten van zijn platform omdat zij stiekem klanten aanmoedigden om vijf sterren reviews te publiceren. Deze zomer maakte Amazon bekend in het afgelopen jaar meer dan 200 miljoen nepreviews verwijderd te hebben. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie